Svar: Vand i stedet for mælk?
16. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Janni
Det er en stor dreng du har, så ca en liter erstatning i døgnet lyder ikke unormalt. Samtidig er han også i gang med mos og grød og det lyder umiddelbart som om det kører helt fint hos jer, også hans alder taget i betragtning.
Du kan godt tilbyde ham vand af kop til måltiderne, også for at lære ham det at drikke af en kop. I begyndelsen vil det sandsynligvis kun være små slurke han tager, og det er helt i orden. Flasken tilbydes han fortsat.
Du skal endelig ikke begynde at sætte ham på kur. Efterhånden som han spiser større portioner grød og mos, vil han spise mindre af flasken og det går helt af sig selv.
Jeg synes at 3/4 liter mælk er lige i underkanten i forhold til hans alder og størrelse, så giv ham roligt den mælk han har behov for, men tilbyd ham gerne lidt vand af kop sammen med grøden.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske