Svar: Sprog og social udvikling
Kære Sofie
Det lyder som om at jeres datter udvikler sig rigtig godt og er rigtig godt med sprogligt. Det lyder også helt rigtigt, at hun er en pige, som på mange punkter er meget opmærksom, en pige som måske på sigt vil få stor empati og indlevelsesevne, hvilket nogle mennesker jo har meget af og andre betydeligt sværere ved ...
Har du hørt om 'social intelligens'? Social intelligens lærer barnet af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Når børnene i dagplejen leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.
Jeres datter støttes bedst ved at man her hjælper hende med at sætte ord på "du bliver bare så ked af det, når xx tager din bamse" og xx hører "man skal ikke tage bamsen, kun låne, eller bliver yy ked af det". Altså hele tiden sætte ord på de følelser og frustrationer der er og samtidig fortælle, hvad man så kan gøre og hvad det gør ved den anden.
Når jeres datter er i legestue med dagplejen, så skal hun altså træne sin sociale intelligens, hun skal opleve at blive ked af det og hun skal opleve at andre bliver kede af det en gang imellem. Det er en helt naturlig proces, en del af hendes udvikling, som hun skal igennem. Hvis hun er en meget sensitiv pige, så er det måske lidt sværere for hende, end for børn som bare tromler sig igennem det hele uden at tænke særlig meget. Sådan er der jo også børn der er :) Men hvis jeres datter er meget registrerende og er en i forvejen meget empatisk pige, så vil hun måske føle det ekstra hårdt, at se andre børn blive kede af det, se andre børns forældre komme og gå osv.
Jeres datter skal naturligvis på sigt lære, at det er helt ...
... okay, de andre børn bliver glade igen, mor og far kommer og henter igen osv. Ligesom hun også skal lære, at hun ikke behøver gå med dagplejer på toilettet, det er okay at være i stuen med de andre, dagplejer kommer igen.
At lære at være sammen med andre mennesker på en god måde, kræver at man har social intelligens. Det har ikke noget med klogskab at gøre, men handler om at barnet skal lære hvordan man lytter til andre og hvordan man følelsesmæssigt påvirker hinanden både negativt og positivt.
Man kan sagtens lære børn visse sociale færdigheder som at gå hen og spørge om nogen vil lege, eller at sige undskyld, når man kommer til at gøre noget som er forkert, ligesom jeres datter også fint kan sige "tak for mad" eller lignende. Det er i princippet let nok at lære børn dette. Men social intelligens er mere end dette. Det handler om at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Og det er her jeg tror jeres datter har en stor fordel, hvor andre ofte skal bruge meget lang tid på det. Jeres datter er allerede meget bevidst om hvad der sker omkring hende, og I skal se det som en styrke hos hende. Men I skal samtidig også støtte hende, ved at sætte ord på det hun oplever og betrygge hende ved det hun ser. F.eks. hvis hun bliver ked af det, når et andet barn græder, fordi moderen går, så kan I bekræfte jeres datter i at I ser det også, men det er okay "Ja, pigen bliver ked af det fordi hendes mor går, men mor kommer igen ...". Altså hjælpe hende ved at vise at I forstår det og samtidig gøre hende tryg, ved at forklare hvordan det hænger sammen.
Svært at forklare - men håber I forstår, hvor jeg vil hen :)
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Giv dit barn den bedste start!
Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier
Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Svangerskab
Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.
Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".
Orlov
Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.
I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.
Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...