Svar: Jeg er bekymret for at min dejlige tyksak vejer for meget
26. juli 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Milena
Det lyder som om at du har en stor og dejlig pige, der trives på alle måde og som udvikler sig rigtig godt. Jeg kan godt høre at hun rent fysisk er en stor pige, men hun lyder ikke til at overspise og det er også vigtigt at hun får sit væskebehov dækket. Det handler ikke kun om at hun skal have mælk, men også om at hun skal have væske.
Jeg synes bestemt ikke at du skal begynde at ændre på kosten og mælkeindtaget, selvom din datter vejer 10 kg. Hun vil naturligt begynde at tage mindre på i takt med at hun får mere og mere varieret mad og mad i stykker og samtidig også begynder at bevæge sig mere, bruge sig selv mere og mere motorisk. Du skal derfor være forberedt på at hun ikke vil blive ved med at tage ligeså meget på, men at hendes vægt stille og roligt vil begynde at stagnere. Hun vil således måske veje 12 max 13 kg, når hun er 1 år og det er helt normalt.
Hjælp hende med at bruge sig selv rent fysisk, hjælp hende med at trille, dreje, sparke med benene osv. og tag hende gerne med i svømmehallen, hvor hun også får brugt sig selv.
Og så ro på, hun lyder som en rigtig dejlig pige :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske