Brev:
Sover bedst med mors bryst
25. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Sover bedst med mors bryst
Hej Helen,
Tak for dit sidste svar. Jeg er dog stadig lidt i vildrede.
Mht. min drengs natteroderi, så kan jeg være i tvivl om det er væske han ikke har fået nok af i løbet af dagen, som du ellers skrev til mig… Han bliver nemlig i forvejen ammet 6 gange i døgnet (nogle gange mere, hvis han vågner og er utrøstelig om natten).
En dag ser således ud (for det meste):
Tidlig morgen ca. kl. 5-6: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: 1 dl. havregrød med frugtmos som topping, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Ammes og falder i søvn ved brystet, hvorefter han kommer ud i barnevognen og sover mellem 1-2 timer.
Frokost 11.30-12: 1 dl. grøntsagsmos med kød, vand af kop. Frugt i hånden ved siden af.
Kl. ca.13-14: Ammes og puttes til middagslur. Sover mellem ½-2 timer, afhængig af hvor lang tid formiddagsluren varede.
Eftermiddag kl. ca. 16.30: Ammes og powernapper ca. 30-45 min. liggende ved mig.
Aften 17.45-18.15: 1 dl. grød med frugtmos eller grøntsagsmos med kød, frugt i hånden, vand af kop.
Kl. ca. 20-21: Ammes og falder i søvn ved brystet. Ligger i vores seng indtil vi går i seng, hvorefter han kommer over i sin egen seng.
Tidlig nat 00.30-1.30: Ammes og kommer tilbage i egen seng.
Herefter kan det variere lidt med amning, afhængig af hvor ofte han vågner. Hvis han ikke får bryst, bliver vi nødt til at tage ham over i vores seng til os, ellers er han utrøstelig og vil ikke sove videre (har også prøvet at tilbyde ham vand i flaske, men det bliver han bare endnu mere gal over).
Som du kan læse ud fra dette her, er vores dreng en lille tryghedsnarkoman når det drejer sig om at falde i søvn. Han vil kun falde i søvn ved brystet. Og han ligger i vores seng indtil vi går i seng, for hvis han vågner lidt inden vi går i seng, så kan vi få ham til at sove videre ved at vi ligger os lidt ned ved siden af ham.
Som jeg skrev sidst, så overvejede vi at stoppe med amningen helt. Dels for at han kunne lære at falde i søvn uden bryst, men også med tanke på at jeg starter på arbejde igen om 1 ½-2 mdr. Det er ikke fordi jeg har lyst til at stoppe amningen, men tænker bare om det måske ville være det bedste i sidste ende? Tror faktisk det er trygheden han søger om natten og da han ikke bruger sut eller lign., så er det brystet han gerne vil have… men det er jo bare ikke det optimale i længden.
Så sent som i går prøvede vi med flaske inden middagsluren. Han spiste ca. halvdelen, men derefter var han pylret og det var tydeligt at han ønskede brystet til at falde i søvn på. Vi prøvede at ligge os ind i sengen med ham, men han var meget ked af det. Jeg havde meget svært ved det og havde allermest bare lyst til at amme ham, så min mand foreslog derfor jeg skulle gå ud af soveværelset. Det hele endte med at han faldt i søvn med protester, mens han prøvede at sutte på min mands næse….
Vi ved selvfølgelig godt at det er os selv, som har vænnet ham til dette. Fra han var nyfødt ville han hverken sove i barnevognen eller vuggen, så det endte tit med han sov ved mit bryst om dagen og imellem os om natten. Det skal siges at jeg i starten ikke havde det så godt psykisk, da jeg bl.a. havde et opgør med min mor pga. hendes alkoholmisbrug. Derfor havde jeg ikke det store overskud til at tage kampen med at få ham til at ligge og sove for sig selv på dét tidspunkt. Samtidig havde jeg også læst, at man ikke kunne forkæle dem nok med tryghed og trøst i starten.
Men skal vi tage ”kampen” nu? Eller skal vi se tiden an og se om han selv fravælger amningen mere og mere? Og han derved lærer at falde i søvn uden bryst. Åh, jeg synes det er så svært, for jeg vil jo bare gerne gøre det bedste for min dejlige dreng….
Puha, det var en lang smøre!!!
Fortsat god sommer,
Anja