Svar: Meget mad?
2. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Gry
Jeg er tilhænger af at børn spise hyppige måltider, fordi det er med til at sikre dem et stabilt blodsukker og samtidig også give dem den mængde energi de behøver dagen igennem. Børn i din datters alder udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt og har derfor brug for meget energi.
Derudover er det vigtigt at variere barnets kost så meget som muligt, så barnet så vidt muligt får mad fra alle fødevarergrupper. Ved at tilbyde f.eks. lidt mindre havregrød om morgenen, så vil din datter måske netop kunne spise frugt om formiddagen og vil således få en større variation. Det er her også vigtigt at hun begynder at få mad i hånden, mad at tygge på, opbløde med spyt osv. så hun øver sig mere og mere mundmotorisk og stille og roligt kommer igang med at spise selv.
Hvis hun er meget sulten om morgen og uden problemer kan spise 2 dl. grød, så må hun selvfølgelig gerne det, men prøv om ikke hun også kan spise lidt frugt om formiddagen inden hun skal sove lur, så hun får lidt mere variation og tilbydes lidt stimulation både smagsmæssigt, mentalt og fysisk - netop fordi hun får lov til at spise selv :o)
Hun må gerne få lidt rugbrødshapsere til frokost, hvis hun allerede kan klare at tygge dem, men ved siden af bør du supplere hende med lidt grøntsagsmos eller give hende kogte grøntsager at gnave i, så hun på den måde igen får større variation og så du er sikker på at hun får mad nok. Generelt gælder det altså om at give hende mindre af en fødvare og mere af det hele ...
Og så vil jeg lige nævne, at jeg går ud fra at din datter får mere mælk end den ene flaske du har nævnt i planen? Det er fortsat vigtigt at hun får ca 4 flasker i døgnet - gerne op til 700ml mme dagligt. Det er vigtigt for at hun får den kalk, jern, vitaminer osv. som hun har behov for :o)
Nu hvor det er godt vejr og vi går den lyse og varmere tid i møde, så vil det være en rigtig god idé hvis du kunne få hende til at sove bare en af dagens lure udenfor. Det er dejligt for hende at sove ude i den friske luft og mange børn sover faktisk bedre når de sover ude ...
Andre gange kan du naturligvis putte hende inde, men netop hvis du ønsker at hun skal begynde at sove lidt mere om dagen og du gerne vil have en rytme ind omkring det, så vil en lur i barnevognen være en rigtig god idé :o)
Det kan godt være begyndende separationsangst du kan fornemme hos din datter, det er især i 7-10 måneders alderen at man virkelig mærker dette og det lyder jo aldersmæssigt rigtigt i forhold til din datter. Det er naturligvis vigtigt at jeres datter kan se jer og at I således så vidt muligt tager hende med jer, når I går ind i et andet rum for at arbejde eller lave noget andet praktisk. Er I kun væk kortvarigt, så snak lidt med hende, så hun kan høre jer og fornemmer at I ikke er forvundet selvom hun ikke kan se jer.
I kan også lege 'borte tit' lege med hende, for på den måde at lære hende at man godt kan være kortvarigt væk, selvom man stadig er der :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske