Svar: Barnets søvn
31. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Jeg kan godt forstå du undrer dig over at din dreng pludselig sover kortere lure end I er vant til, men det er helt normalt. Netop i 3-4 måneders alderen sover sover børn ofte kortere lure end de tidligere har gjort. Din dreng er så gammel nu at han interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at han ikke sover så længe af gangen og i stedet bruger energi på at opleve og udforske :o)
Du skal regne med at han har behov for at få 3 lure dagligt. Afhængig af hvor lang en nattesøvn han tager, vil hans behov for søvn om dagen variere. Hvis han sover rigtig godt om natten og her kan sove f.eks. 10 timer (naturligvis afbrudt af mælk, så vil han ikke have behov for at sove mere end måske 5 timer samlet i løbet af dagen. Du skal altså gå ud fra et samlet søvnbehov på ca 15 timer.
Det er således den samledes søvn du skal se på og så naturligvis hvordan han i øvrigt virker, om han er glad og tilfreds i løbet af dagen - så er det intet i vejen for at han sover, som han gør. Det vil ofte være sådan, at barnet sover f.eks. 1½ time om formiddagen, 2½ time over middag og så sover en time mere sidst på dagen. Men det kan også sagtens være sådan at barnet sover 2+2 timer + 1 time eller 3 lige lange lure, det afhænger helt af det enkelte barn og søvnlængden om natten og fleksibilitet må der til :o)
Det du fortæller lyder altså lige efter bogen og du skal bestemt ikke tvinge ham til at sove, når han ikke viser tegn på træthed, men i stedet give ham masser af stimulation. Lav bevægelege med ham, hjælp ham med at bruge sig selv fysisk så meget som muligt. Gå med ham i bæresele, lad ham kigge på verden og også blive stimuleret mentalt :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske