Svar: Søvn om dagen - 5 mdr.
26. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Hvis din datter skal have allomin fast i løbet af dagtimerne, hvor hun er i dagpleje, kan du så ikke sætte en kasse med mme hos dagplejer, så hun selv kan blande den flaske, som din datter har behov for? På den måde får din datter en frisk lavet flaske og det er faktisk det bedste for hende.
Alternativet er at du koger vand og blander mme som hun så får med hjemmefra. Det skal så transporteres koldt og sættes på køl med det samme og varmes op inden de skal gives. Da erstatningen ikke bruges med det samme, så SKAL vandet koges først.
Med hensyn til søvn, så lyder det jo ikke som om at din datter sover for meget om dagen, men måske handler hendes vægring om at skulle sove om aftenen i stedet om, at hun sover sin sidste lur sent på dagen og derfor ikke er træt nok til at sove, når du forsøger at putte hende ...
Det er dejligt at hendes mave lyder til at fungere lidt nu, det betyder nemlig at du vil kunne begynde med lidt skemad og jeg tænker at I takt med at du kommer igang med dette, så vil I naturligt også få lidt mere rytme på dagen og det vil alt sammen spille ind på hendes nattesøvn. På sigt arbejder tiden altså for jer, så selvom du skal starte stille og roligt op med anden mad, så er det måske ved at være tiden du gør et forsøg - i hvert fald i løbet af de næste par uger :o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Forsøg med lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos som topping (hold igen med banan, som kan virke forstoppende), vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur hun har sovet
Eftermiddag 16.30: Ammes/flaske
Powernapper, sover sin 3 lur
(Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Dette måltid venter du lidt med, start om dagen først, lad hende vende sig til det og når du føler hun er parat, så øger du hende til to gange dagligt. Det er bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. på en gang netop for at holde gang i maven)
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20 tidspunktet varierer igen efter hvor sent den sidste powernap om eftermiddagen har ligget
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes/flaske. Måske kan hun springe mælk over midt nat, måske kan hun ikke og det er okay.
Jeg er ikke helt klar over hvor meget du ammer og hvor meget du giver flaske, derfor har jeg skrevet begge dele i planen. Hvis din datter skal i dagpleje inden for nærmeste fremtid, så vil det være relevant at hun får flaske i løbet af dagen og derfor er dette med i planen.
Børn er forskellige og nogle børn sover kortvarigt i løbet af dagen, men sover så længere om natten. Andre børn sover mere fordelt ud over hele døgnet og sådan er det. Det vigtigste er at barnet får sovet og at barnet trives og har det godt.
Din datter er ikke udspekuleret eller beregnende, hun tænker ikke 'hvis jeg nu græder lidt ekstra, så tager min mor mig nok op' - det er et helt naturligt behov at kome op når man er ked af det og hun forstår ikke at udnytte dette bevidst. Når børn græder, så er det for at fortælle os at noget ikke er som de skal være, kunsten er så at finde ud af, hvad det er der er galt :o)
Hos jer tror jeg det handler lidt om den manglende plan og struktur på dagen og jeg håber derfor du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske