Svar: Vågne timer vs sovetimer - hvordan ændres det efter alder?
26. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Anna
De fleste helt små børn vil naturligt sove 6-7 timer i løbet af dagen og mellem 8-10 timer om natten. Sammelagt vil de have behov for 15-16 timers søvn i døgnet. Med den alder din datter har nu, vil hendes søvn ofte være fordel med 3 lure i løbet af dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og længden af disse kan godt variere lidt fra dag til dag, ligesom de også kan variere lidt fra barn til barn.
Nogle børn sover således 3 lure af 2 timer hver, andre børn sover 1½ time + 3 timer + 1½ time og atter andre børn sover 3 timer + 3 timer + ½ time ... Det er forskelligt og sålænge barnet ikke er ældre end din datter, må man forsøge at følge barnets rytme.
I 3-4 måneders alderen oplever de fleste at barnets søvn ændrer sig. Barnet begynder at være mere vågen, aktiv, lægger mærke til verden omkring sig, der skal ligesom ske noget ' tiden skal ikke soves væk' og derfor begynder mange børn i den alder at have lidt længere vågne perioder og sove lidt kortere lure - de har dog fortsat behov for 3 lure dagligt.
I takt med at man begynder med skemad, så sker der ofte en ændring igen, det at få mad på nogenlunde faste tidspunkter og sove på nogenlunde faste tidspunkter er vigtigt og barnet vil stille og roligt begynde at sove mindre og være mere og mere aktiv om dagen. De fleste børn begynder således i 6 måneders alderen at kunne nøjes med kun to lure dagligt.
Søvnen, behov for lure i løbet af dagen og behov for søvn generelt ændrer sig altså stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre, det sker normalt helt af sig selv. Som forældre må man bare forsøge at følge med og finde en rytme, som passer både forældre og barn - at barnet så vidt muligt sover om natten og er vågen om dagen, er f.eks. en meget god idé ... Men lige nu, skal jeres datter have lov til at sove som hun gør altså ca 3 lure dagligt.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske