Svar: Sterilisere flasker, hvor længe? Og vand direkte fra hanen
26. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Varm mælk samler bakterier og mælkerester sidder ofte i skruegangen på flaskerne og i låget. Derfor er det meget vigtigt at man er omhyggelig med hygiejnen omkring rengøring af både flasker og sutter.
Det anbefales normalt at man vasker flaskerne med flaskerenser/opvaskebørste, opvaskemiddel og varmt vand og at sutterne gnides med groft salt, så de slimede mælkerester fjernes.
Herefter skylles flasker og sutter grundigt og kan så enten koges under låg i 2-3 minutter i almindeligt vand, kommes i opvaskemaskinen eller i sterilisator. Hvis flaskerne har været i maskinen anbefales det at man skolder dem kortvarigt, for at fjerne evt. sæberester.
De rene flasker opbevares tildækket i skab, æske eller lignende.
Ja, det er besværligt, men det er sådan anbefalingen lyder - uanset barnets alder. Man kan naturligvis sige, at i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise og drikke af almindelige kopper, glas osv. så behøver man ikke længere skolde flaskerne efter de har været i maskinen. Det gør man jo heller ikke med de almindelige kopper, glas osv. ... så hvor meget man vil gøre her, må være et skøn.
Når det er sagt, så skal man dog også medtænke, at der er forskel på hvorvidt man gemmer mælk i køleskabet eller laver flasken klar umiddelbart inden brug og det leder mig til dit næste spørgsmål.
Man har i udlandet fundet forurening med Enterobacter Sakazakii i pulverformig modermælkserstatning. Derfor har den danske Sundhedsstyrelse sammen med Fødevarestyrelsen udarbejdet nedenstående retningslinier:
- Børn der flaskeernæres med modermælkserstatning bør få erstatning, der er tilberedt lige umiddelbart før de skal spise, dvs. en flaske af gangen. Risikoen for infektion er størst for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter. For børn født til tiden er risikoen størst i de første to levemåneder.
For at forebygge infektion bedes forældre være opmærksomme på og anbefales:
- Hygiejniske forholdsregnler ved tilberedning og håndtering af modermælkserstatning, samt en køleskabstemperatur på max 5 grader.
- Aldrig at holde færdigtilberedt modermælkserstatning varm i termoflaske eller lignende
- Mælkerester skal altid kasseres og må ikke genopvarmes
- At give færdigblandende flydende modermælkserstatninger (dvs modermælksersatning i brik), da disse er sterile
- At man, når man er på tur medbringer kogt vand, som først blandes med pulver lige umiddelbart før brug
- At man, hvis barnet har behov for en flaske om natten, koger vand på forhånd og anbringer det i flasken i køleskabet til det skal anvendes. Når barnet har behov for flasken, varmes vandet op til 37 grader, og derefter kommes det afmålte pulver i.
Ud over ovenstående, så er det også sådan, at børn fra 4 måneders alderen kan begynde at få lidt vand fra kop og det kan her være vand, som kommer direkte fra hanen. Det er kun, hvis man har privat vandboring, at der kan være andre regler. Der er dog tale om små mængder vand af kop og jeg mener derfor at giver man flaske, så bør vandet som udgangspunkt fortsat koges, fordi der er tale om de mængder der er. Laves flasken lige umiddelbart inden servering, kan man dog godt forsvare at tage frisk vand fra den kolde hane, opvarme det i mikroovn og tilsætte pulver og herefter servere - MEN skal mme ikke drikkes med det samme, så SKAL vandet altid koges.
Jeg håber at ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske