Svar: Vil ikke sove i egen seng - 10 mdr.
23. februar 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Der er især to ting som gør sig gældende i forhold til jeres datters søvn og de problemer I oplever der er med at få hende til at sove om aftenen. Det ene er rytmen om dagen, det andet handler om søvnassociationer.
Du skriver at I så vidt muligt forsøger at hun ikke sover senere end til klokken 16 om eftermiddagen. Det vil sige at hun generelt sover meget sent og jeg vil derfor sende en plan for dagen, som viser, hvordan en dag kan se ud for en pige på 10 måneder. Den kommer senere - først vil jeg beskrive lidt om søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociation handler om at barnet lærer at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer i jeres datters alder, handler om at hun kun kan sove, hvis hun bliver ammet, får flaske, sut eller bliver vugget. Jeres datter har lært at falde i søvn med flasken i jeres favn.
Når jeres datter sover, så indeholder hendes søvn flere faser - hun sover let, hun drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler hun mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner hun op – hun sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, hun flytter på sig, lægger sig måske op i kravlestilling og vugger, kan ikke selv komme ned igen. Det gør hun fordi hun motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang hun skifter søvnfase, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter må således gerne vågne lidt op natten igennem.
Hun skal så bare lære at falde i søvn igen uden at få flaske og uden at være i favn og det er det I skal lære hende nu. Først skal hun kunne det om dagen (måske kan hun det allerede?) derefter skal hun lære det om aftenen. Hun skal lære at sove uden at være afhængig af flasken i munden, når hun puttes dagen igennem, om aftenen når hun bliver puttet og om natten når hun vågner. Ligesom hun skal lære at sove uden at I holder hende i jeres favn.
Det er derfor vigtigt at hun ikke længere falder i søvn med flaske. I kan starte med at give hende flasken i stuen, siddende i jeres favn og derefter (imens hun stadig ikke sover helt) kan I så gå på værelset og putte hende til natten. Hun skal registrere hvor I lægger hende, hun skal være vågen nok til at opdage at hun puttes i sin seng og føle sig tryg ved dette - kun derved kan I opleve at hun fortsat kan sove videre. Lige nu bliver hun ulykkelig, føler sig utryg når hun pludselig vågner og oplever at hun er et andet sted end hun faldt i søvn og det er naturligvis ikke rart for hende. Derfor vågner hun og græder med det samme hun fornemmer at I går fra hende, der hvor hun skal til at falde i søvn og lige registrere at alt er okay ... det er det så bare ikke ...
Jeres datter har lært at falde i søvn i din favn og tæt op af dig, derfor vil hun naturligt ikke kunne sove uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen. Det svarer lidt til at du var faldet i søvn ved siden af din mand og hvis du så i løbet af natten oplevede at han var væk, så ville du sandsynligvis heller ikke kunne sove videre, men ville vågne op og søge efter ham, finde ud af hvor han var blevet af og først kunne falde til ro og sove videre, når du havde fundet ham ...
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10. Hun skal ikke have flaske inden lur. Sover 45 minutter til 1 time.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg. Rester fra aftensmaden - stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager. Hvis hun er mest til mos, så suppler med lidt mos evt. fra glas passende til hendes alder, så I er sikre på at hun får mad nok. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13. Puttes igen uden at få flaske, men med en sutteklud eller lignende, som hun også kan puttes med om aftenen. Sover 1-1½ time
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I spiser, lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller med kartofler, sovs, grøntsager osv. Vand eller sødmælk af kop
Suppler med en portion frugtgrød med sødmælk til dessert eller giv hende en portion grød som godnatgrød inden sengetid.
Tilbydes flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20, alt efter hvor meget og hvor sent hun har sovet om dagen.
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne og får ikke mælk yderligere i løbet af natten, dagen startes med grød.
Brug samme ritual dag og aften og vær som sagt opmærksom på, hvad det er hun forbinder med at falde i søvn.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske