Svar: Motorik - 13 mdr.
23. februar 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Mona
Det er altid svært at vurdere et barns motoriske færdigheder via en brevkasse, men det lyder hos jer som om at Emil hele tiden udvikler sig på det område - omend det går lidt langsommere end gennemsnittet, det er helt okay:o)
Hvor meget tumler I med ham? Det er vigtigt at han bliver tumlet med, vendt, drejet, holdt på hovedet, vugget osv. Jo mere jo bedre. Det har betydning for hans balance, hans vestibulære sans og dermed betydning for hans motoriske udvikling.
Det vil være rigtig godt hvis I kunne tumle meget med ham, altså netop svinge ham, dreje ham, vende ham rundt osv. Det kunne være oplagt også at give ham en babygynge - ikke en hoppegynge, men en gynge der gynger frem og tilbage, en gynge han kan sidde i.
Hvis han kan finde ud af at ligge på knæ, ligge på alle fire i kravlestilling, så må I gerne prøve at lægge ham sådan og hjælpe ham med at vugge frem og tilbage. Det er fra vuggende stilling at børn lærer at kravle. Hvis han ikke vil dette og hører til de børn, som springer kravlestadiet over, så er det sådan det er og så må han bare lære at kravle (krydskoordinere) senere hen. Der er nogle børn som rejser sig og går før de kravler og det er helt okay, hvis bare man er opmærksom på at de så senere skal lære at kravle, ligesom de også skal lære at hoppe sprællemandshop, løbe gadedrengeløb osv. :o) Børn er deres egne og det er ikke altid at de lige gør, som bogen vi har læst ;o)
Med hensyn til at gå, så skal han lære at rejse sig selv op ved at trække sig op ved tingene. I første omgang rejser børn sig normalt ved tremmerne i sengen og senere ved møblerne. Det er altså armkræfterne der først får dem op at stå og stille og roligt lærer de så at stå, at finde balancen stående. Stille og roligt lærer de så også at sætte sig ned igen - op og ned flere gange.
Når barnet trækker sig op, så begynder det stille og roligt at bevæge sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Det tager ofte lang tid at lære at gå - nogle børn lærer det naturligvis hurtigere end andre - børn er som sagt forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo.
Med hensyn til morsyge, så hænger dette ofte sammen med at han netop er begyndt at bevæge sig lidt mere ud i verden på egen hånd, at han rent fysisk øver sig på at være lidt mere på afstand af dig. Jeg plejer at sige, at man skal forestille sig at han ligesom skal have sit mor-depot fyldt op, for at kunne øve sin selvstændighed. Han har behov for lidt flere knus og kram, sidde lidt mere på skødet og så tør han bevæge sig ud i verden, kigger tilbage på dig, skal lige sikre sig at du stadig er der, kommer måske tilbage til dig, skal lige have endnu et kram og bevæger sig så lidt væk igen. Det er hele tiden en balance imellem at sikre sig at du er der og samtidig øve sig i at være foruden dig.
Samtidig med denne udvikling hos Emil, så fortæller du også at han har været lidt syg, går i dagpleje osv. og det spiller naturligvis også ind på hans lidt ekstra behov for mor. Det er helt normalt og det er rigtig godt, at du forsøger at være der så meget som muligt for ham, samtidig med at du naturligvis skal motivere ham til også at bruge sig selv og undersøge verden mere og mere på egen hånd :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske