Svar: Mad til 4 mdr´s dreng
23. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Efter min mening skal du ikke sætte din drng på 'diæt' fordi han ikke må få for meget mad. At han har øget sig i vægt kan være helt normalt for hans alder og det vil sikkert regulere sig ind efterhånden som han begynder på anden mad og også begynder at blive mere og mere mobil.
Hvis ikke han allerede gør det, så vil han snart begynde at trille og forbrænder derfor mere og bruger mere energi end tidligere. Der er ikke noget i vejen med hans vægt, og du tager det helt roligt:o)
Hvis det går fin tmed grøden, så er der ikke noget i vejen for at du tilbyder ham to måltider skemad i løbet af dagen. Det kan i de første dage være en god idé at give samme måltid to gange dagligt, så han vænner sig til det, men herefter kan du udskifte det enen måltid, enten til et andet grødmåltid eller til en portion grøntsagsmos.
I begyndelsen er det forskelligt, hvor meget børn spiser. Nogle starter i det små med smagsprøver, hvor andre spiser rigtig godt med det samme. Jo mere barnet spiser, jo mere vil et skemåltid udgøre det for et tidligere flaskemåltid og man kan i stedet for tilbyde barnet vand eller mælk af kop. Så længe din dreng kun spiser lidt, skal du fortat give ham flaske som tidligere.
En plan med to måltider skemad, kan se således ud:
Morgen: flaske
Formiddag:: grød og evt. flaske
Frokost: flaske
Eftermiddag: flaske
Aften: kartoffelmos/grøntsagmos, grød, lidt frugtmos til dessert (hvad du nu synes) og evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: flaske
Sålænge din søn er under 9 mdr. skal størstedelen af den mælk han får stadig være modermælkserstatning. Din søn er sådan lige på grønsen til at man kan regne med tommelfingerreglen om at mællkeindtaget skal være ca 1/6 af hans vægt. Bruger vi dog denne udregning, så må din søn gerne få 1300 ml i døgnet. Jeg vil dog foreslå dig at du bibeholder de 900 ml og så indfører 2 måltider grød/mos f.eks. formiddag og aften. Mælkemængden i grøden tæller også med.
Håber ovenstående hjalp dig videre frem. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske