Svar: Grøntsager - 14 mdr.
23. januar 2009
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det vil være en god idé at du laver lidt grøntsagsmos og bruger det som pålæg. Du kan lave f.eks. avokadomos, ærtemos eller broccolimos, krydre med en lille smule løg, timian, oregano, som du nu synes smager godt. Din datter kan på den måde sagtens spise lidt grønt på sine rugbrødsmadder.
Grøntsager kan også med fordel bages ind i boller, du kan lave f.eks. gulerodsboller, spinatboller og lignende og det accepterer børn ofte også.
Ellers er det ofte en god idé at tilbyde en tallerken med lidt forskelligt grønt inden aftensmaden. Netop på det tidspunkt, hvor vi er igang med at tilberede maden er børn ofte sultne og stiller man lidt grønt frem (ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv.) så spiser de ofte lidt af det. Har de spist lidt grønt inden aftensmaden, så behøver man ikke bekymre sig så meget om indtaget under selve aftensmaden.
Man kan også nogle gange skjule grøntsager i kødsovs, lasagne osv. og på den måde få lidt mere grønt i børn. Men de er jo kvikke de unger, så nogle gange piller de det fra - du må forsøge dig lidt frem :o)
Håber du hermed har fået lidt idéer, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske