Svar: Elsker smage, men spiser ikke ret meget
23. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Mie
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så tænker jeg at hun måske har behov for lidt mere mad i stykker, mere mad som hun selv kan sidde med, - mad med lidt mere bid i. Hendes protest lyder jo umiddelbart ikke til at være mod maden, for giver du hende noget i hånden så vil hun gerne sutte på det - protesten lyder snarere til at handle om skemaden ...
Mit forslag er derfor at du forsøger med lidt mere mad i stykker og så supplerer op med lidt skemad, så du er sikker på at hun bliver mæt nok. Det må naturligvis komme lidt an på en prøve og så må du se, om ikke hun er god nok til at tygge og arbejde lidt mere med maden selv.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. Hvis hun først vågner kl. 7, så synes jeg du skal starte med grøden og så vente med amning.
Formiddag 9.30-10: Frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken, kiwi eller lignende at sutte på. Prøv også med små stykker bolle med lidt smør. Giv hende dem med fingrene ind i siden af munden, så hun kan tygge sammen om dem. Vand af kop.
Amning her springes over, hvis hun er ammet tidlig morgen. Hvis hun ikke er ammet tidlig morgen, men har startet dagen med grød, så skal hun ammes her.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12.30: Tilbydes her små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - igen ind i siden af munden, så hun tygger sammen omkring dem. Suppleres op med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Gerne lidt groft moset, så hun igen kan arbejde lidt med det i munden, prøv dig lidt frem, hvad hun har det bedst med. Det kan også være at hun efter at have tygge lidt brød, synes det er rart bare at blive madet med ske ...:o) Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ligesom nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt ligesom om formiddagen og virker hun meget sulten kan hun også her tilbydes lidt flerkornsgrød med lidt frugtmos, vand af kop. Må også gerne få lidt ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gnaske i.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes igen mad i hånden, det kan være kartoffelbåde eller kogte grøntsager. Og suppleres så med lidt mos ved siden af. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30
Sen aften 23: Ammes og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Som du kan se, så er mit forslag at du giver din datter mad med mere bid i og jeg håber at planen giver dig lidt idé om hvordan. Derudover er det meget fornuftigt at skrue antallet af amninger ned, der er ingen tvivl om at du her har en vigtig pointe. Det er vigtigt at give lyst til at spise anden mad, netop ved ikke at mætte hende med mælk :o) De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 amninger dagligt. Også her får du via planen en idé om, hvordan amningerne kan passes ind :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske