Brev:
Jerntilskud, allomin, tynd mave
16. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Jerntilskud, allomin, tynd mave
Hej Helen
Nu er længe siden jeg har haft brug for at skrive til dig.
Vores søn er nu blevet 10½ md gammel og trives stadig godt. Han både kravler rigtigt, rejser sig op og går også langs borde osv. Herudover er han også begyndt at give slip således at han står frit i nogle sek., dog også rimelig længe nogle gange. Hvor ligger han henne udviklingsmæssigt?
Mit spørgsmål går på hvorvidt det er bedre at han får dækket sit jern behov via allomin (min 400ml) eller om det er ligeså godt at give jerndråber. Indimellem synes jeg det er lidt svært at vide helt sikkert om han har fået de 400ml i løbet af dagen og har derfor spekuleret på at bare give ham jerndråber. Han får kun en flaske nu, og den er om aftenen ved puttetid..omkring kl 20. Resten får han at drikke fra kop sammen med måltiderne.
Foresten så er det allomin 1 han får.. skulle jeg måske skifte til allomin2? Han tager ikke særlig meget på mere. Han vejede 9,8kg midt i aug og først hen i nov kom han op på 10,1kg. Det var også her han begyndte at bruge sin krop mere. Nu vejer han, på vores vægt godt nok, 10,5kg. Han er helt sikkert vokset i længden, men har ikke lige målt. Jeg har bare troet at man bare skulle fortsætte med allomin 1 da 2 kun vare tilskudsblanding..men nu har vist læst at det er lavet om.
Jeg har kigget lidt efter jerndråber, men så blev jeg i tvivl fordi der var forskellige styrker, det ene var vist 8,8mg pr et eller andet og hed fra 6 mdr og var i pulverform, som man skulle strø ud over maden. Det andet hed fra 1 år og var flydende, her stod der 20mg pr et eller andet.
Ellers har Dávid også haft lidt tynd afføring her på det sidste, han virker ikke til at være syg eller noget, men det har altså været så tyndt at det næsten hver gang kommer noget ud over bleen og op på ryggen. Hvad kan dette skyldes? Han har fået 8 tænder, men da var der aldrig noget at mærke på ham. Han spiser næsten al mad nu, passer lidt på at det ikke er for stærkt, men ellers er han glad for at få mad, som smager noget.
Kan de ellers tåle al mad nu?
Nå men det var vist det hele.
Med venlig hilsen
TP