Svar: Søvn og fast rutine
3. januar 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Sophia
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover kortere lure i løbet af dagen end man tidligere har oplevet. De begynder i den alder at opleve mere af verden, det kan virke som om at de ikke vil give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med. Derfor vil børn i denne alder ofte have behov for at sove 3 og nogle gange 4 lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Det lyder som om at jeres datter starter med den første lur som en morgenlur, herefter får hun en middagslur og tilsidst en eftermiddagslur, hvorefter hun går ud som et lys. Det lyder umiddelbart som om at hun i øvrigt trives, er glad, udvikler sig og har det rigtig godt og derfor tænker jeg at I lige nu skal se tiden lidt an og se om ikke det hele er som det skal være. Man skal så vidt muligt ikke gå ind og ændre på noget som fungerer :o)
I takt med at hun begynder at få skemad, så vil der ofte naturligt komme lidt mere struktur på dagen. Hun vil have godt af at få sine måltider til nogenlunde fast tid og på den måde får man stille og roligt mere og mere rytme.
Hvis du ønsker at ændre lidt på rytme allerede nu, så tænker jeg, at du måske skulle prøve at tilbyde hende flaske allerede kl. 6.30, når hun er ved at vågne, for at se om du ikke kan holde hende sovende lidt længere inden hun skal stå op. På den måde kan du rykke hendes morgenlur lidt, så hun begynder at sove formiddagslur i stedet og stille og roligt vil hendes lure i løbet af dagen så ændre sig samtidig med at hun så også bliver klar til skemad osv.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, om ikke andet forklaringen på hvad det er I oplever lige nu :o)
Fortsat held og lykke og rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske