Svar: Madplan og hvornår skal jeg trappe med med mme?
3. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Med den alder din dreng har nu, så lyder det som en rigtig god idé at begynde med lidt større variation, når du giver ham skemad. Han kan få stort set alle slags grøntsager og jeg vil anbefale at du variere mellem at give ham øllebrød (for at vende ham til rugbrødssmagen) og grøntsagsmos til frokost, bibeholder grød om morgenen og giver grøntsager om aftenen. Stille og roligt skal han også til at begynde med lidt kød og fisk i grøntsagsmosen og laver du lidt sovs med sødmælk, så kan han også få dette på sin mos. Han må altså meget gerne få mad som smager af noget, som tager udgangspunkt i jeres mad.
Grøntsagsmosen kan købes på glas eller du kan lave det selv. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Han må også gerne begynde at få lidt i hånden, som han kan sutte på og bide lidt i, opbløde med spyt. Det kan være agurkeskiver, blødere frugt som appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende og så kan han også få lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Du skal dog være opmærksom på at han fortsat ikke må få for meget gluten. Gluten er især højt i hvede, men lavere i f.eks. rug og havre. Det er derfor at netop havregrød og øllebrød er gode startere :o)
Da din dreng kun får 600ml mme dagligt + den mælk der indgår i maden, så skal du ikke skære hans indtag ned foreløbig. Det vil være meget passende at bibeholde 3 flasker dagligt frem mod 10 måneders alderen. Imellem 10-12 måneder kan du skære ned til 2 flasker dagligt - altså et samlet indtag på 400ml. Den mængde mme bør han få dagligt til han er 12 måneder fordi hans jernbehov derved bliver dækket.
Det er helt usædvanligt at han er i stand til at sove 12 timer uden at få mælk. Det er naturligvis dejligt for dig, at du får din nattesøvn - nyd det. Det kan godt være at han i takt med at han begynder at få mere og anden mad, begynder at få behov for en flaske ekstra sen aften eller tidlig morgen ... I takt med at skemaden fylder op om dagen, så skal væskebehovet fortsat dækkes og netop i 10 måneders alderen hvor man normalt giver 2 flasker dagligt for at sikre barnet de 400ml, så vil man ofte tilbyde flaske aften + sen aften eller aften + tidlig morgen.
Mit forslag til en dagsplan, ud fra de tider du har skrevet, ser således ud:
Morgen 8-8.30: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske mme (200ml)
Frokost 12.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos (lavet med mme) med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske i, vand af kop.
Eftermiddag: Flaske (200ml) og puttes til lur som nu
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre også spiser, tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende at sutte på og opbløde med spyt. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20 (200ml)
Hvis han begynder at skære indtaget af flaske/mængden af mme ned i løbet af dagen, så synes jeg du skal tilbyde ham en flaske sen aften inden du selv gå i seng. Den kan han spise i søvne og det er vigtigt at hans mælkebehov og væskebehov fortsat bliver dækket. Det er ikke kun et spørgsmål om at han skal have sin mælk - det handler også om behov for væske :o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke, rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske