Brev:
Nogle spørgsmål vedr. søvn
24. december 2008
Alder:
5 mdr.
Nogle spørgsmål vedr. søvn
Hej Helen
Som overskriften antyder, har jeg nogle spørgsmål vedr. søvn. Det bliver nok en længere smøre, og jeg håber ikke det bliver for indviklet at finde rundt i.
Jeg vil prøve at beskrive situationen.
Først og fremmest vil jeg nævne at vi har en utrolig lydfølsom datter. Vi bor ellers midt i en gågade og har aldrig prøvet på at være stille, men eftersom vores pige gang på gang er vågnet ved ingenting, ja, så bliver man efterhånden lidt mere forsigtig for at få lidt ekstra tid til sig selv.
Situationen er så den at hun hver morgen vågner næsten på slaget 05. Og det er ikke fordi hun er udhvilet på dette tidspunkt, for inden for ca.30 min efter bliver hun lagt igen og sover ca.3 timer (i barnevognen - det kommer jeg til senere).
Jeg ville så gerne have at hun kunne strække sin søvn en lille smule, for kl.05.40 ringer min kærestes vækkeur, hvilket resulterer i at hun selvfølgelig vågner når han skal op - hvis altså hun er nået at falde i søvn igen på dette tidspnkt.
Dette "trummerum" om morgenen har resulteret i, at for at få ro, da har jeg lagt hende ned i barnevognen om morgnen så hun kan få ro, og der sover hun bare så godt! Jeg har været inde og læse nogle af dine breve om det at sove ude, og er nu i tvivl om det er helt forkert af mig at lade hende sove ude så tidligt om morgnen? Hun vågner som regel igen ved en 9tiden - altså en rigtig god lur hun får sig, den bedste på hele dagen.
Jeg vil lige tilføje at vi har eksperimenteret en del med det morgenroderi - og i weekenderne når min kæreste ikke har skullet op på arbejde, der har vi bare lagt hende tilbage i sengen når hun er vågnet kl.05 om morgenen, men der sover aldrig mere end en times tid - derfor er det bare så fristende at lægge hende ud, hvor man faktisk er sikker på at hun tager minimum 3 timer. Og lægger vi hende tilbage i sengen om morgenen kan hun godt ligge og pludre i op til 30-40min før hun falder i søvn igen, lægger vi hende i barnevognen putter hun sig før jeg overhovedet når at få rigget det hele til. Hun elsker jo altså åbenbart at sove i den barnevogn, og det er jo også ganske trygt at putte sig dér :o)
Hvis hun bliver puttet inde i weekenden til sin morgenlur, så ender det alligevel altid med at hun bliver puttet kort tid efter igen i sin barnevogn, for hun skal gerne have de 3 timer om morgenen før hun er frisk. Så tænker jeg at det er bedre at hun får timerne sammenlagt ude i barnevognen, end af 2 omgange, én inde og én ude...
Er det meget forkert af os at lægge hende ud så tidligt?? Vi bor som sagt i byen, hun står låst inde i vores baghave, og der er lyscensor, i tilfælde af der skulle komme en ræv forbi? Hun sover desuden i voksipose og er altid dejlig varm når hun kommer ind.
Det er bare noget værre roderi med de morgener med det dumme sammenfald af at hun vågner så tidligt og min kæreste skal op så kort tid efter. Jeg er nemlig også meget lydfølsom og kan ikke falde i søvn igen når først jeg er blevet vækket.
Har et råd til, hvordan man kunne strække hendes søvn, så hun i det mindste kunne sove til min kærestes vækkeur ringede?? Det ville være et noget mere behageligt tidspunkt, så vi alle kunne stå op samtidigt...
Jeg har været inde og læse om det at forlænge børns søvn, og du skriver at det drejer sig om at rykke hele deres rytme. Problemet er bare at hun sover alt mellem kl.19-20.30 om aftenen, og uanset om hun spiser 50ml vælling eller 200 ml, ja så vågner hun kl.05...
Så for lige at summe op - hvordan kan man forlænge min datters søvn med bare 40min, og er det forkert at hun står ude og sover så tidligt om morgenen. (Hun lider ikke af astma eller noget)
Håber ikke mit brev har været alt for forvirrende at finde rundt i :o)
Glæder mig til dit svar
Rigtig god jul samt godt nytår
Kristine