Brev:
Hård mave og ekstrem tynd
23. december 2008
Alder:
6 år, 2 mdr.
Hård mave og ekstrem tynd
Hej Helen
Jeg skriver til dig da jeg har en ekstrem tynd pige som jeg er beymret for. Vi har haft daglige magtkampe med mad og derfor er hun desværre nok gået hen og blevet meget kræsen. Spiser helst ingenting og spiser for det meste aftensmad, hvis jeg siger hun skal. Og det er helt det samme hvis hun er ude. Så siger hun at hun ikke kan lide det ene og det andet og så ender det tit med at hun ikke får ret meget at spise.
Hun er 120 cm høj og vejer ca. 18 kg. Jeg ved godt man ikke skal sammenligne med andre børn men alle hendes klassekammerater skyder helt forbi hende mht tykkelse. Hun har tit heller ikke energi til at koncentrere sig, dyrke sport osv. Og jeg tænker det er fordi hun ikke får noget at spise. Lad mig ridse op hvad hun sådan nogenlunde får på en dag:
Morgenmad: 5 spsk cherios med alt for meget sukker, eller 4 spsk youghurt. Kan ikke lide andet morgenmad.
Formiddag: spiser nogle gange en halv bolle i skolen.
Middagsmad: 1 halvt rugbrød uden nogle grøntsager. Hvis jeg sender det med kommer det retur igen. En tyk skive agurk og måske to bidder æble.
Eftermiddag: Æble og knækbrød (1/2 stykke med smør)
Aftensmad: 1/4 kartoffel, uden sovs, 4 mundfulde kylling (hvis jeg siger hun skal spise det ellers ingen kylling), gulerødder.
Vi tænker at det er tydeligt hvorfor hun ikke magter at eks. løbe ret langt.
Har du et godt råd til kost til sådan en pige. Jeg har brug for at komme videre og måske gå over til noget andet mad. Jeg tænker også her hendes fedt indtag. Hun får jo ingenting og det bekymrer mig. Vi har forsøgt i perioder at helt lade være med at kommentere hvis hun går fra bordet uden overhovedet at spise, men så får hun slet ikke rigtig noget. Men derimod kager, sodavand, slik etc. det kører hun lige ned med det samme.
Jeg har et spørgsmål omkring det at tabe tænder. Hun har ikke tabt nogen endnu - kan det have noget at gøre med at hun ikke får den mad hun skal have? Eller er nogle børn bare senere om at tabe tænder?
I et stykke tid har hun haft hård mave men er først nu begyndt at klage over det gør ondt. Hun laver pølser hver anden dag og de er stenhårde. Har hørt om HUSK skaller men synes jo ikke det er løsningen - ville gerne kunne regulere det gennem kosten - men har måske lidt opgivet på forhånd fordi jeg ved hvor meget jeg kæmper med hende og mad. Har du evt. nogle gode råd til os?
Forsøger endvidere at gøre stemningen god omkring bordet og det synes jeg også vi har. Det er kun når hun forsøger at gå fra bordet uden at spise at jeg siger hun SKAL have lidt så kommer den dårlige stemning.
Håber på lidt hjælp fra dig også omkring hvad hun af kost som seksårig skal have. Tak på forhånd.