Brev:
Opdragelse og skænderi
23. december 2008
Alder:
15 mdr.
Opdragelse og skænderi
Hej Helen
Luna er nu blevet 15 måneder. Hun har gået fint de sidste 4 måneder og er meget motorisk aktiv, kravler fint op på alt og ned igen, bruger sin krop rigtig meget, og udfordre den hele tiden, lige nu er hittet at løbe og gå på tæer, og så øver hun sig i at hoppe dog er det kun den ene fod der kommer med op når hun sætter fra... det ser sjovt ud.
Vi og vores familie opfatter hende som temmelig kvik, hun forstår det meste af det vi siger, og efterligner meget. Hun bære selv ting fra bordet og op til køleskabet, hun vil også gerne dækkebord, tager selv sit tøj på... tror hun ihvertfald.. altså det bliver bare taget omkring halsen og sådan går hun rundt og tror hun har hun tøj på.. hun er vild med at kæde sig ud i mors tøj ...
Hun er dermed også meget egenrådig.. hun vil gerne bestemme, og bliver hys, når hun får et nej eller bliver taget væk fra det hun ikke må, eller når det ikke lige går så hurtigt som hun havde tænkt sig..det hjælper ikke altid med afledning hun vender tilbage til det hun ikke må eller er fjernet fra. Vi forsøger ikke at skælde så meget ud, har læst brud stykker af Erik Sigsgård om at skælde mindre ud, og vi vil begge rigtig gerne lade være med at skælde ud, så vi forsøger at sige nej og forklare i stedet og tage hende op og trøste hende, men når hun bliver sur vrider hun sig væk fra os, og så smidder hun sig på gulvet og banker hovedet ned i gulvet. Hun slår også sig selv i hovedet med flad hånd eller det hun nu har i hånden når hun får skæld ud....eller bare får et nej..
Det er ret hårdt at se på når hun gør det og jeg bliver meget ked af det. Vi tager hende som skrevet op og trøster hende og fortæller hende at vi ikke vil have det og fortæller at vi er lige her og at vi godt kan forstå hun er sur/ked af det/ vred/ og forsøger at aflede hende... men vi synes det er svært for vi vil jo også gerne fortælle hende at det hun gør det må hun ikke.
Luna og jeg kan sidde tæt og hygge os, og vi kan sidde og røre hinandens ansigter og fortælle om mund, øjne osv..og det hele er meget hyggeligt og intimt og pluselig laver hun et specielt smil og så ved jeg hvad hun nu skal til i gang med, så tager hun fat i mine kinder og niver, eller kradser mig, hiver i mit hår.. og ja det gør ondt og det er ikke rart længere...jeg tager hendes hænder og fortæller det gør ondt og at jeg ikke vil have det...så bliver hun sur og donger hovedet ind i mit eller begynder at slå sig selv..igen tager jeg hendes hænder væk, og trøster hende...men jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal stille op...
Hun er også her de sidste par dage begyndt at bide mig.. ikke sin far men mig, både i armen, brystet, hænderne... og det er ofte i en sammenhæng hvor vi har det hyggeligt først... jeg forsøger igen ikke at skælde ud, men jeg har nok hævet stemmen et par gange, idet det jo gør ondt...hjælp... hvorfor gør hun det kun mod mig... Jeg vil meget gerne fortælle Luna at hun ikke må bide, jeg kan jo godt tåle det, men det kan de andre børn i vuggestuen jo ikke... jeg har ikke spurgt eller fået noget at vide fra vuggestuen om at hun der har gjort noget ligende... her er der kun ros at hente...
Hendes far er også omkring hende rigtig meget.. han bader hende, og vi skiftes til at gå til svømning med hende hver mandag.. han leger og nuser og læser også historie med hende.. hun bruger os lige meget og hun har aldrig været mor eller far syg... jeg er nok den der hjælper hende mest med mad og putning.. men da jeg har skiftende arbejdstider..så har faren og hende også alene stunder...
Hendes far og jeg elsker hinanden..men vi er begge stædige mennesker med temperament og ja.. bølgerne kan ofte gå højt...vi skændes meget.. og de dage hvor vi ikke skændes hakker vi ofte på hinanden... ind imellem vender det dog og så har vi det godt... men trods det at vi forsøger at opføre os ordentlig når luna er til stede... så overværre hun desværre også disse skænderier indimellem og ser sin mor græde...jeg forsøger dog altid at forklare hende at det ikke er hendes skyld at vi er uvenner og fortæller hende at mor er ked af det fordi vi har råbt.. men at vi nok skal blive gode venner igen.. vi viser hende også at vi er gode venner igen, ved at kysse og kramme hinanden og kysse hende..
Når vi skændes så leger Luna for sig selv, hun græder ikke men leger bare med noget.. som om at hun vil forsvinde og gøre sig usynlig... (måske tolker jeg for meget her..fordi jeg har så frygtelig dårlig samvigtighed..over at hun skal være i det her uvenskabs miljø)....Puha...det var svært at skrive om... jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal spørge om.. måske bare have din vinkel, på det, som du får ud af det jeg har skrevet til dig. Vi er jo som forældre jo meget bekymret for hvad det betyder for hende at vi hakker på hinanden så meget..vi taler om at det er forkert af os, men der fra og så til at lave det om..tja det er svært at komme ud af...æv!!
Mange hilsner Line