Brev:
Vågner tidligt ...
23. december 2008
Alder:
20 mdr.
Vågner tidligt ...
Hej Helen.
Jeg går lige på og hårdt.
Vores søn på 20 måneder vågner hver morgen ekstremt tidligt. Det varierer mellem 3.30-6.00. Kl. 6.00 er ikke at klage over, men det hælder desværre også mest til den dårlige side. Oftest vågner han dog mellem 4.30-5.00.
Vi har naturligvis prøvet hvad som helst for at få ham til at sove lidt længere. Vi har ligget hos ham, holdt ham i hånden, været "kolde og kontante" og puttet med et godnat og ud igen. Vi har forsøgt at strække det i den anden ende ved at putte ham senere i seng... Ja, faktisk blev han for 3-4 måneder siden puttet omkring kl. 18.00 hver aften og han sov til samme tidspunkt som nu hvor han kommer i seng kl. 19.00.
Han kan i strækkes længere da han faktisk allerede er natklar fra ca. 17.00. Og han nyder tydeligvis at komme i seng når vi putter - der har vi aldrig haft problemer - han lægger sig bare og sover kort efter.
Når han vågner så tidligt resulterer det selvfølgelig i en sur og utilpas dreng det meste af dagen. Han kræver næsten konstant underholdning og det er en kamp at være alene hjemme med ham.
Som person er han ellers en meget glad og åben dreng og fuld af krudt. Han sidder aldrig stille og elsker når der er liv omkring ham.
Og så kommer vi til middagsluren. Den er intet problem i vuggestuen hvor han gerne tager omkring 2 timer hver dag. Nogle dage en smule mindre; andre dage mere.
Men herhjemme... der kan det svinge lige fra 15 min. til 1½ time, men igen mest til den dårlige side. Og også her er det ganske umuligt at få ham til at sove mere når han først er vågen, heller ikke selvom han stadig virker træt, sur og irritabel.
Vi forsøger at køre samme rytme som i vuggestuen. Dvs. frugt/mellemmåltid omkring 8.30. Leg (gerne ude). Middagsmad omkring 10.30 og derefter ren ble og putning. (Heller ingen problemer når vi putter til middag, han lægger sig og sover næsten med det samme.)
Det skal lige nævnes at han aldrig har været den store sovetryne. De første 3 måneder af hans liv skreg han og vi forsøgte os med mylicondråber, zoneterapi og kiropraktik.
Hos kiropraktoren fik vi rettet op på hans nakke som var blevet stiv efter fødslen. Men allerede der havde vores søn fået dårlige sovevaner. Han vågnede ca. hvert kvarter og skreg. Sådan var det indtil han var ca. 11 måneder og så begyndte han at sove længere og længere strækninger.
Puha, jeg ved snart ikke hvor jeg skal stoppe - der er jo sikkert mange ting der har indvirkning på de små's søvn...
Men har du, ud fra det du kan læse her - nogen ide til hvordan vi får givet drengen noget mere søvn? Det er jo på ingen måde holdbart i længden når drengen konstant er i søvnunderskud...
Det gør det naturligvis heller ikke "bedre" at jeg er højgravid og kan føde hvad øjeblik det skal være - så har vi pludselig endnu mere natteroderi + vores eget og drengens søvnunderskud.
Vi glæder os dog alle til at opleve verdens største mirakel endnu engang... :)
Med venlig hilsen
Trine