Svar: Tid til ektra mælk eller skemad?
22. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Med den alder din dreng har nu og et faktum at han efter amning falder til ro med kun ca 15 ml mme, så lyder det ikke som om at han har behov for supplement af mme, men som om du måske i stedet skulle forsøge med lidt grød og så følge efter med amning.
Start med 4-5 tsk grød af ris, majs, hirse og tilbyd også lidt vand af en kop. Am så efterfølgende, inden han skal puttes til lur. Selvom han måske viser stor interesse og gerne vil spise grøden, så hold lidt igen, så der hele tiden er plads til mælken efterfølgende. Det er stadig mælken der er hans vigtigste indtag og væske er meget vigtigt for også at holde maven igang. Når han når op på at kunne spise en lille dl. så kan du give ham skemad to gange dagligt, - lidt grød til formiddag eller frokost og lidt grøntsagsmos til aften. Det er således bedre at han spiser 1/2-3/4 dl. skemad 2 gange dagligt end 1 dl en gang dagligt og derefter afviser mælken.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8.30: Vågner, ammes og I står op
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Evt. ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes
Puttes til middagslur måske ca kl. 13.30-14, det afhænger af hvor sent og hvor meget han sover om formiddagen
Eftermiddag: Ammes
Puttes til powernap kl. ca 17-18
Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Det er først når du skønner han er parat til måltid nr. 2. Start om formiddagen eller til frokost i første omgang.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet afhænger igen af hvor sent han powernapper om eftermiddagen/tidlig aften
Sen aften 23-24: Evt. amning
Nat 03: Evt. amning
Det er helt korrekt at din dreng sover igennem nu, hvor han sover fra ca 20 til 03 og hvis dette fungerer godt for jer, så er det rigtig fint at bibeholde det sådan. Nogle gange kan man dog være heldig at flytte lidt på det langs søvnstræk ved at tage ham op og amme ham imens han sover sen aften. På den måde kan du måske undgå at blive vækket kl 03 og i stedet få lov til at sove hele natten til næste morgen tidlig, hvor han så skal ammes igen.
Du kan sagtens øge din mælkemængde selvom din dreng er blevet 4 måneder, det handler om at du skal lægge hyppigere til - jo hyppigere du ammer, jo mere mælk danner du. I denne forbindelse kan amning sen aften, nat og tidlig morgen også have en rigtig god effekt, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Du skal regne med at han fortsat vil have behov for amning 6 gange dagligt, hvis hans mælkebehov skal dækkes hos dig og vil du øge din mælkemængde skal du evt. amme lidt mere i et par dage. Du kan se hvordan, ved at se på planen, jeg har skrevet evt. ved nogle af tidspunkterne, hvor amning er en mulighed.
Nogle børn vil naturligt begynde at vågne af sig selv og kræve mere mælk sen aften eller nat, hvis de ikke får deres behov tilstrækkeligt dækket om dagen. Derfor er det også vigtigt at bibeholde et vist mælkeindtag selvom man begynder med skemad.
Hvis du har brug for at kunne give ham flaske og ønsker at han fortsat skal tage imod denne og du dermed gerne vil trappe lidt ud af amning, så er det helt fint at du i stedet for at amme tilbyder flasken. Men du skal her være bevidst om at jo mere flaske du giver, jo mere mme han drikker, jo mindre vil han drikke hos dig og jo mindre mælk vil du producere. Jo mere flaske du giver, jo større risiko for at din amning stopper. Det kan være et helt reelt valg, men du skal vide at det er det valg du så træffer :o)
Det er helt fint at han sover 3 gange dagligt og at lurene ikke er særligt lange. Det du fortæller lyder normalt.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske