Brev:
Tid til ektra mælk eller skemad?
22. december 2008
Alder:
5 mdr.
Tid til ektra mælk eller skemad?
Kære Helen
Vores søn er nu 4½ måned og jeg føler ikke længere, at jeg har nok mælk til ham. Jeg har ammet fuldt ud indtil nu, og det er gået rigtig godt og jeg er glad for at amme.
Han begynder oftere og oftere at forlange at få fra begge bryster ved hvert måltid. Det er fint nok så længe det rækker, men nu synes jeg at han om aftenen stadig virker sulten efter at have tømt begge bryster! De aftener hvor han stadig er urolig efter begge bryster, har vi to gange forsøgt at tilbyde MME (Allomin2) på flaske. Han rækker ivrigt ud efter flasken og vil gerne have den i munden og sutter, men han får ikke spist så meget, dvs. ca. 10-20 ml. Herefter virker han roligere og får så bare sutten.
Det påvirker ikke hans nattesøvn, så jeg går ud fra at han har fået tilstrækkeligt mad.
Mine tanker går alligevel i retning af, om jeg skal til at tilbyde ham lidt skemad eller om jeg skal prøve at supplere mere fast med MME på flaske? Og hvordan skal det fordeles i løbet af dagen, og hvor meget skal han have? I dag til frokost gav jeg ham 90 ml MME på flaske inden jeg ammede ham, så han vil jo gerne tage flasken.
Kan det være rigtigt, at jeg ikke kan øge min mælkemængde længere ved at lægge ham til oftere?
Et andet spørgsmål er ang. søvn. Vores søn har altid sovet korte lure om dagen, men sovet godt om natten. En dag ser typisk sådan ud:
- Vågner kl. 6 (ammes). Sover videre.
- Vågner kl. 8.30/9 ammes igen og vi står op. Så er han vågen ca. 1-1½ time.
- Om eftermiddagen er det meget forskelligt hvor meget han er vågen/sover. Men er han er typisk vågen i lang tid og sover så igen en middagslur på ¾ time-1½ time.
- Kl ca. 17/18 sover han en kort lur på ½ time.
- Kl ca. 20/20.30 bliver han lagt i seng
- Kl. ca. 3 vågner han og ammes (nogle gange vågner han en ekstra gang om natten og vil ammes)
- Kl. ca. 6 igen
Han har aldrig vågnet sen aften for at få en ekstra tår for natten, men han ville jo nærmest sove igennem, hvis han gjorde det, da han sover fra 20-3. Er det noget der vil ske af sig selv, når han begynder på skemad?
Venlig hilsen
Rikke