Svar: Holde hovedet selv og aktivering
17. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Det er naturligt at din søn bliver træt, når han har ligget på maven lidt tid og at hovedet derfor falder lidt ned på hænderne. Hovedet er jo tungt i forhold til hans lille krop. Han skal nok lære at holde hovedet i længere tid, hvis bare du fortsætter med at lade ham ligge lidt på maven hver dag. NÅr han sidder hos dig, holder han jo også hovedet, ikk´?
Det er meget fint at du ruller lidt med ham og at du også bruger dig selv. Han er stadig kun 4 mdr., så derfor kan han godt blive forskrækket. Hans rumopfattelse og hans forståelse for, hvad der sker omkring ham er endnu ikke så stor.
Du kan lade ham ligge på et vattæppe eller lignende, med lidt interessant legetøj og se om du kan fange hans interesse og så hjælpe ham til at rulle på den måde. Så lærer han selv at gøre bevægelsen.
Din søn kan godt ligge alene, men du skal naturligvis sørge for at han ligger trygt og har noget interessant at kigge på. Nogle børn nyder også bare at følge en lysplet på væggen og kan ligge og blive helt opslugt af at følge den med øjnene, der behøver ikke altid at være så megen aktivering. Han har også brug for pauser, hvor han kan koble fra, og her kan du lave nogle andre ting.
Hvis du ikke lige er ved siden af ham, så kan du gå og småpludre lidt med ham, synge lidt eller lignende, så han hører at du er der. Hvis han græder skal du naturligvis være hos ham, da han så føler sig forladt.
Tidspunkterne hvor han sover i løbet af dagen, må du bruge til at få lidt fra hånden.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske