Svar: Opskrift på grød
17. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Maria
Ernæringsmæssigt er der ikke forskel på at købe de industri fremstillede produkter og at lave dem selv. Begge dele er gode, så derfor sker der ikke noget ved at du giver din datter 'købe grød'.
En opskrift på f.eks. risgrød kan være således:
1 dl rismel
2-3 dl koldt vand (vandmængden har betydning for hvor tyk/tynd du ønsker grøden)
1 tsk. fedtstof
½ dl modermælkserstatning
Du laver grøden ved at piske rismelet med vandet i en lille gryde. Det koges ved svag varme i få minutter under jævnlig piskning. Herefter slukker du for varmen og rører fedtstof og mælk i. Det serveres, når det har rette temperatur.
Du kan komme en spiseskefuld frugtmos på grøden og umiddelbart ser jeg heller ingen problemer i at du vælger at komme lidt vanille i grøden, for at afveksle lidt.
Når din datter bliver 6 mdr. kan du bruge sødmælk i grøden i stedet for erstatning. Hvis du ammer kan du også bruge modermælk i stedet for erstatning.
God fornøjelse og det var dejligt at det virkede med mælkeopsamlerne.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske