Svar: Amning og mælkemængde
13. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lisbeth
Jeg tror også at Emma efterhånden er ved at være så gammel at noget andet end brystet begynder at interessere hende. Det vil dog fortsat være godt for hende at få din mælk, især hvis du kan amme til hun bliver omkring et år, men kan du ikke så er der ikke noget forgjort i det.
Amningen vil naturligvis være god for hende også af hensyn til institutionsstart, da det kan være en god måde at sige godmaorgen på eller at mødes på igen, efter at have savnet hinanden en hel dag. Ernæringsmæssigt er der dog ikke næring nok i ammemælken, nu hvor hun er 8 mdr.
Jeg ved godt at Emma har haft problemer med sin mave og drfor kan det være en god idé at fortsætte med grød, som er med til at holde maven igang. Men du må efterhånden godt tilbyde hende lidt flere måltider i løbet af dagen.
En dagsplan kunne se sådan her ud:
Morgen: grød og evt. bryst/flaske efterfølgende
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: rugbrødshapser med forskelligt pålæg
Eftermiddag: ½ bolle med ost og frugt i hapser
Aften: Stykker af grøntsager, kartofler, kød, fisk, evt. lidt sovs.
Sen aften: bryst eller flaske
I løbet af dagen kan du godt give A38 evt. med lidt bær eller anden frugt eller drys og udsifte et af de andre måltider med dette, f.eks. om eftermiddagen.
Vælling og yoghurt tæller med i beregningen.
Du kan også gøre som du selv foreslår med A38 om morgenen, tiden er ligegyldig, det passer du ind, som det passer. Mælkeindtaget ligger nok på et minimum, hvis hun ikke ammer, men hun skal jo også lære. Du kan også tilbyde hende frugtgrød med mælk som dessert efter aftensmaden, den mælk tæller jo også med. På samme måde tæller mælkemængden i grøden med og du kan også vælge at lave f.eks. havregrød på mere mælk og mindre vand, så det samlede indtag ialt bliver lidt større.
Jeg tror helt sikkert nok at det skal gå, hvis bare du er opmærksom på at hun på en eller anden måde får mælk nok, dog skal mælkeindtaget jo også holdes lidt nede, så der stadiger plads til mere fast føde. Hun skal have mellem ½ og 3/4 liter mælkeprodukt dagligt og frem til 9 mdr´s alderen skal hovedparten af mælkeindtaget fortsat være modermælk eller erstatning. Mellem 9-12 mdr´s alderen nedsættes mælkemængden til ½ liter dagligt, som er det hun kan klare sig med fremover.
Så vidt jeg husker har du tidligere talt om en gang spaghetti carbonara, hvilket hun var glad for og det indeholder jo også både mælk og ost:o)
Med hensyn til at kravle, så kommer det lige pludselig. Hvis I har glatte trægulve, så kan det hjælpe med et par skindlapper eller lignende syet på bukseknæene, på den måde kan Emma bedre stå fast, men det er selvfølgelig ikke så prinsesseagtigt, med mindre du kan finde et par røde ruskinds hjerter:o)
Fortsat held og lykke med det hele og god bedring med forkølelsen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske