Brev:
Amning og mælkemængde
13. april 2004
Alder:
8 mdr.
Amning og mælkemængde
Kære, kære Helen!
Så har vi igen brug for din gode hjælp!
Utroligt at der hele tiden dukker de her spørgsmål op, men det er jo fordi det hele tiden ændrer sig ;-)
Emma er lige ved at være 8 måneder og jeg ammer jo stadig. Dog har det i påsken ændret sig meget. Vi har været ret forkølede begge to, men er nu ved at være ovre det. Hun har faktisk ikke rigtigt ville sutte, mens hun har været syg. Hun har dog gjort det primært om morgenen, men ikke om aftenen. Jeg har henlagt det til, at hun var syg.
Men nu hvor hun er rask vil hun stadig ikke rigtig, heller ikke om morgenen. Hun enten leger med alting, ruller rundt og/eller hyler, når brystet nærmer sig. Nogen gange hopper hun lige på, men så slipper hun igen med det samme, sutter slet ikke og bryder så måske ud i hyl. Om aftenen har hun fået vælling på flaske og det vil hun gerne.
Ja, hun siger nok helt fra nu. Jeg ville jo gerne have ammet længere, men det er mest af hensyn til mængden af mælk, da hun ikke i løbet af dagen vil tage flaske. Og så er det af hensyn til sygdom, når hun snart skal i vuggestue.
Er hun mere beskyttet mod sygdom, hvis hun fortsat får min mælk? Jeg mener, det skal jo været en virus jeg har dannet antistoffer for, ellers duer det jo ikke. Den sidste her angreb jo os begge på trods af amning. Jeg overvejer jo, om jeg skal malke ud og så give hende det på flaske, om hun hellere vil det. Men jeg har jo nu ammet i 8 mdr. og du kender min forhistorie, så det er jo flot og det synes mig lidt sent at begynde på at malke ud...! Jeg bruger jo også næsespray for at få det til at løbe, så ja, forstå mig ret, er det jo også lidt bøvlet for mig. Men kan det mindske risikoen for sygdom gør jeg det jo gerne ;-)
Det bekymrer mig med mælkemængden, hvis hun ikke får af mig 2 x dagl.
Det ser sådan ud:
Morgen: Grød baseret på mælk. Dessert en hel ostehaps.
Middag: Havregrød, rubrødshapser og igen vil hun gerne guffe en hel ostehaps
Aften: Kartoffelmos baseret på mælk og grøntsager og ellers det vi får.
Til natten: 150 ml. vælling
På gode dage kan hun drikke ½ dl. MME til hvert måltid af kop, men det er langt fra hver dag. Heldigvis spiser hun jo ostehaps og der er kalcium-indholdet jo også ret højt.
Kunne jeg give hende (kan teste i morgen tidlig) 100 ml. MME på flaske om morgenen og så også prøve med en portion A38 og kan jeg medindregne vællingen i dagens mælkeration? Hvis jeg så indregner de 1½ dl af kop - ostehaps, mon det så ikke ser ok ud?
Hvad synes du om det hele Helen?
Hun tager jo godt på, spiser godt med grød, drikker godt med vand af flaske med tud (som ikke kommer på spisebordet), så alt i alt svinger det jo ok. Dog spiser hun ikke altid lige godt til aften, med det kan jo skyldes, at hun spiser godt morgen og middag :)
Glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner fra
Lisbeth
PS: Hun er iøvrigt ved at lægge an til at kravle, så det er rigtig godt at det hårde arbejde på gulvet forhåbentlig snart giver pote :-)