Svar: Nedtrapning af modermælkserstatning - 6 mdr.
16. april 2004
Alder:
6 mdr.
Frem mod 9 mdr´s alderen skal hovedparten af den mælk jeres tvillinger får fortsat være modermælk eller erstatning og det samlede mælkeindtag skal ligge på ca 3/4 liter i døgnet. Hvis I begynder kun at give tvillingerne en flaske til natten, vil de derfor komme i underskud i forhold til deres væskebehov.
Efterhånden som I øger dem i grød og mos, vil de tage mindre af flasken og også begynde at drikke mere af kop. Det kommer derfor gradvist og går helt af sig selv.
Så vidt jeg kan se får de grød morgen og aften og flasker derud over. Du må meget gerne øge dem, så de får grød 3 gange daglig og øges til 4 gange dagligt frem mod 7 mdr´s alderen. Derudover skal du tilbyde dem grøntsagsmos.
En plan kan se sådan her ud:
Morgen: grød og flaske
Formiddag: flaske
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, frugtmos til dessert og evt. flaske
Eftermiddag: flaske (evt. grød)
Aften: grøntsagsmos, evt frugtmos til dessert og evt. flaske
Sen aften: flaske
Nat: evt flaske
Mælkeindtaget er således fortsat nødvendigt og nedtrappes langsom i takt med at portionerne af skemad bliver både større og hyppigere.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske