Svar: Nægter at spise sin aftensmad
14. november 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære T.
Jeg tror der er ligeså mange meninger om børneopdragelse og hvordan man skal gribe tingene an, som der er forældre og der behøver ikke være en fast måde at gøre tingene på. Man kan gøre ting forskelligt og det kan være rigtig fint og godt alt sammen. Men jeg vil naturligvis gerne fortælle lidt om, hvad jeg tænker :o)
Jeg mener det er vigtigt at børn sidder med ved bordet når man spiser, det er en del af vores kultur at vi spiser sammen og hygge os omkring bordet, især om aftenen. Det er der familien mødes og der vi taler om hvordan dagen er gået, hvad der er sket osv. Derfor skal børn naturligvis sidde med ved bordet om aftenen og de skal spise samme mad som os andre og være med ved bordet når tid er.
Hvis måltidet trækker ud, så vi voksne sidder og taler længe, så kan vi ikke forlange at barnet bliver siddende og så må barnet naturligvis gerne gå fra bordet. Det er helt okay, de behøver ikke sidde og holde hof, men de starter med at sidde med ved bordet, når måltidet begynder - også selvom de ikke spiser noget.
Man skal naturligvis forsøge at lave retter som er børnevenlige og tilbyde barnet noget, som man ved at barnet kan lide. Man skal også være opmærksom på at barnet kan være træt og mangle overskud, ikke kan overskue aftensmaden og det at spise, efter en lang dag i institution. Derfor må man nogle gange hjælpe barnet lidt med maden og evt. tage barnet på skødet og lade barnet sidde og spise lidt derfra, fordi det hele så går lidt lettere. Så hvis man mærker at det er svært for barnet at sidde ved bordet, så kan man i stedet for at skælde ud og kræve at barnet bliver siddende eller i stedet for at sende barnet væk fra bordet, tilbyde barnet at komme lidt over til mor og sidde der ...
Børn er gamle før de forstår konsekvensen af deres handlinger og jeres datter vil slet ikke kunne forstå hvorfor et manglende indtag af mad kl. 18 er ensbetydende med at hun så ikke kan tilbydes en portion grød eller et stykke rugbrød kl. 19.30 hvor hun er sulten ... Jeg er stor fortaler for at man tilbyder barnet en godnatgrød, en grovbolle eller lignende inden sengetid, så man er sikker på at barnet ikke går sulten i seng. Måltidet skal naturligvis være sundt og det skal serveres som en del af putteritualet og ikke sammenhængende med aftensmaden.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende - det lyder som om at det går meget fint og helt alderssvarende hos jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske