Svar: Selv tage flyverdragt på
14. november 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Nogle børn vil fint i en alder af 2½ år kunne tage en flyverdragt på selv, mens andre børn fortsat har behov for hjælp til det og det er helt okay. Børn er jo forskellige og udvikler sig også forskelligt motorisk og fleksibilitet må der være plads til :o)
Det er lettest at tage en flyverdragt på, hvis den lægges på gulvet og barnet så sætter sig i åbningen og stikker en fod/ben ned i hvert bukseben. Herefter rejser barnet sig op og kan så tage en arm i hvert ærme og flyverdragten skal så lynes.
Det kan have noget at sige, hvilken model flyverdragt man har. Nogle flyverdragter har en meget lille åbning og så er det svært at sætte sig på den og trække den på. Modsat har nogle flyverdragter en meget stor åbning med dobbelt lynlås - det kan gøre det lettere at sætte sig og få benene i, men kan gøre det sværere for barnet at styre resten og det er svært at lyne to lynlåse ...
Jeg synes som du, at det er urimeligt, hvis jeres datter ikke kommer med på legepladsen fordi hun bliver frustreret over ikke at kunne få flyverdragten på selv. Naturligvis skal hun motiveres, flyverdragten skal lægges på gulvet som jeg har beskrevet og hun skal have tid til at forsøge sig frem, støttes og opmuntres og hjælpes når det kniber. Det skal hun naturligvis have i institutionen ligeså vel som hjemme - jeg er helt enig med dig.
Samtidig tænker jeg også at øvelse jo gør mester, det arme barn, hun har jo ikke prøvet det før og hun skal jo lige finde ud af hvordan man gør. Jeg er ganske sikker på at hun rigtig gerne vil selv, hun vil være stolt, når det lykkes, men hun skal jo lige have en chance for at lære det :o)
Hvis det fortsat er et problem i institutionen, så synes jeg du skal tale med dem om hvordan du gør hjemme og spørge om ikke de på samme måde kan hjælpe hende igang og så støtte hende, når de kniber :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske