Svar: Mærkelig opførsel
4. november 2008
Alder:
17 mdr.
Kære forældre
Der er flere ting, som gør sig gældende i forhold til Nanna og de søvnproblemer I oplever at have med hende og det handler ikke om at hun blev ammet og vugget i søvn, da hun var spæd. Det er helt naturligt at vugge og amme sit lille barn og det skal man gøre!
Hvis vi skal tage udgangspunkt i den alder Nanna har nu, så er hun så gammel, at hun godt kan forholde sig til at I er i stuen, når hun ligger i værelset. Hun ved godt at I ikke er forsvundet og at hun bare skal gå ud af sengen og gå ind til jer, så finder hun jer. Det giver hende naturligvis en vis tryghed og det er rigtig fint.
Men det betyder også, at I meget gerne må arbejde på, at hun falder i søvn uden at I behøver ligge på en madras på værelset. Det kan hun sagtens lære med den alder hun har nu og faktisk meget gerne nu, - i løbet af de næste par måneder vil hun nemlig begynde at få mere og mere farefornemmelse, opleve verden større og mere uoverskuelig og farlig og det kan give vægring mod at sove og flere natlige opvågninger, så det er fornuftigt at forsøge at skabe ændrede søvnvaner nu.
Jeg vil anbefale at hele jeres putteritual laves om. Jeg kan forstå at jeres datter ligger i en tremmeseng, men samtidig har meget let ved at stige ind og ud af den. Det er for farligt, hvis hun klatrer over tremmerne, så i stedet synes jeg I skal overveje om hun skal have en åben seng. Så kan I sætte jer på sengekanten, når hun skal sove og der læse en godnathistorie. I kan også sidde og tale om dagen der er gået, hvad der er sket, hvad hun har oplevet osv. så alle oplevelser bliver bearbejdet lidt inden sengetid.
Flaske skal hun ikke have mere, det er hun for gammel til, den kan i en periode overgå til at være lidt lun mælk af en kop og virker hun sulten efter aftensmaden kan hun få en portion grød eller en banan inden hun skal sove sammen med sin mælk, men ellers er det en godnathistorie der går i stedet for flasken.
Det er vigtigt i forhold til hendes alder at stoppe med flasken, men det er også vigtigt i forhold til at kunne falde i søvn og sove igennem om natten. lige nu forbinder hun det at falde i søvn med at få flaske og når hun vågner om natten kan hun ikke komme videre i søvnen uden at få flaske igen. Derfor skal hun i stedet puttes og lære at falde til ro uden at skulle have en flaske i munden.
Ud over godnathistorie kan hun også få en godnatbamse eller lignende, som kan give hende lidt tryghed. En ting hun kan have med sig, når hun også skal sove ude om dagen.
I skal putte hende, læse for hende, betrygge hende i at hun roligt kan sove og så skal I gå. Værelset skal være hyggeligt og trygt, hun skal have en natlampe og døren ud til jer skal stå åben, så hun kan høre at I stadig er der og føler sig tryg ved at sove.
Hvis hun stiger ud af sengen og kommer ind til jer, så tager I hende i hånden og fører hende tilbage i seng. Fortæl hende at det er sengetid og at hun skal sove nu, at I stadig er der, passer på hende osv. men at det er nat. Hele tiden tage hende i hånden og føre hende tilbage i seng stille og roligt og gøre hende tryg ved det.
Bliver hun liggende i sin seng, så gå stadig ind til hende med kort interval, sig godnat, kys hende, put dynen om hende osv. så hun føler sig helt tryg og så går I igen.
Hvis hun smider sutten ud af sengen, så lader I den ligge indtil I kommer tilbage igen, så tager I den og giver hende den. At smide den hele tiden og I så tager den op er en leg og det er ikke tid til leg, men tid til at sove...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske