Svar: Amning og opdragelse
4. november 2008
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter fortsat bliver ammet rigtig meget og det er et problem, fordi det går ud over hendes indtag af anden mad og dermed ud over hendes trivsel ...
Det er sådan at hun i en alder af 14 måneder gerne må blive ammet, men vi taler om en amning dagligt. Det vil ofte være om aftenen inden hun skal sove, hvor det at blive ammet indgår som en naturlig del af putteritualet, men derudover skal hun ikke ammes og når du skriver: "jeg har svært ved at få hende til at spise, hun vil hellere ammes" så er det et problem, fordi mælken ikke er tilstrækkelig for hende, hun har meget stort behov for en varieret og ernæringsrigtig kost.
Du må gøre op med dig selv, hvad der er bedst for jer begge. Om du vil stoppe amningen helt eller om du vil forsøge at bibeholde amning en gang dagligt. Uanset hvad du vælger, så vil din datter naturligt blive ked af det, det kan ikke undgås. Hun er jo meget bevidst nu og søger bevist brystet, det er det hun forbinder med at skulle sove, forbinder med at få trøst og bare forbinder med at skulle have noget at drikke ... Helt uden gråd går det derfor ikke, men det betyder ikke at det behøver være umenneskeligt.
Du skal naturligvis tilbyde hende alternativer og det handler for det første om at hvis hun i løbet af dagen søger brystet, så må du tilbyde hende vand og mælk af kop, tilbyde hende mad, noget i hånden, noget at spise i stedet. Derudover handler det om at du stadig skal give hende masser af fysisk kontakt og nærhed. Du kan stadig ligge sammen med hende, putte med hende, kærtegne hende, synge for hende, holde i hænderne, lulle hende til ro - men hun skal ikke have bryst.
Det er også vigtigt at du sørger for at have en bluse på, som hun ikke kan åbne eller trække op og at du om natten også sørger for at være lukket til. Det er synd for hende hvis hun nægtes brystet og der i øvrigt er fri adgang. Så mælkebaren er lukket.
Når hun bliver pylret og umulig, så handler det ofte om at hun simpelthen mangler god og nærende kost og at amme hende løser kun problemet kortvarigt. Det giver et lille boost og så går der ikke ret lang tid, så er hun pylret igen. Der er altså en sammenhæng imellem hendes manglede indtag af mad og dårlige humør og du er nødt til at arbejde på en fast struktur på dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, hvis hun stadig får det
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, makrel, tun, rognguf, sildepostej mv. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde eller kogt gulerødder, ærter, majs. Det kan også være agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Puttes til middagslur. Sover hun kun en gang om dagen, så ligger frokosten tidligere, allerede kl. 11-11.30 og så sover hun middagslur fra ca 12-14.
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk, neutral yoghurt eller lignende med lidt frugtmos, friske bær, evt. lidt rygbrødsdrys, lidt müsli, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag 17-18: Imens du laver aftensmad, kan hun tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost
Aften 18.30: Aftensmad som du selv spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Hun kan spise fuldstændig det samme som dig.
Tilbyd evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert og letmælk af kop.
Puttes til natten med amning eller en kop mælk og evt. en banan ca kl. 20
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Min umiddelbare tanke omkring pylrede, utilfredse og brokkende børn er derfor at man prøver at gennemtænke, hvad barnet indtager af mad og drikke i løbet af dagen, om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt og at man så vidt muligt tilbyder vand som tørstslukker. og når man som dig har en pige, der ammes rigtig meget, så er det oplagt at tænke på, at det er her du skal sætte ind :o)
Håber dette hjælper dig videre og giver dig det sidste skub til at få ændret på tingene. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske