Svar: Forstoppet efter skemad
4. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Det er rigtig vigtigt at du tilbyder Alexander laktulose 2 gange dagligt, det vil sige, at hvis han skal have 10ml i døgnet, så er det en god idé, hvis du kunne give ham 5 ml morgen og 5 ml aften.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at variere hans indtag af skemad, så han får de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og også laver grøntsagsmos til ham af forskellige grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Jo mere variation, jo bedre er det. Du må også meget gerne give ham frugtmos af forskellig slags, da manved at frugtmos har en god effekt på maven. Derudover må du med den alder han har nu meget gerne begynde tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan sidde med selv, bløde op med spyt og gnaske lidt i, ligesom han også kan få lidt blødere stykker af frugt, f.eks. appelsinbåde, fersken og blomme at sutte på og bide lidt i. Det at sidde med noget i munden, sutte på det osv. vil ud over at styrke ham mundmotorisk også sætte gang i enzymproduktion og kan påvirke maven lidt også.
Det er stadig vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der fortsat er plads til mælk efterfølgende og så han dermed får væske nok. En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (hold igen med banan) og tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Skifte mellem øllebrød og grøntsagsmos, så han hver anden dag får det ene og hver anden dag det andet. Stille og roligt begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, tilbydes ristede rugbrødsstænger, agurkestænger osv. i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbyde igen lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden for mavens skyld. Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos, stille og roligt med kød eller fisk, tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og mine tanker omkring sammensætning af mad vil hjælpe dig videre. Husk at det ikke er store mængder mad af gangen han skal have. Det er fint, hvis han kun spise få skefulde til 3/4 dl. og så drikker mælk efterfølgende.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske