Svar: Grød - manglende interesse
4. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Hvis du ammer din datter med 1½-2 timers mellemrum, så er det sandsynligvis derfor hun ikke er særlig interesseret i sin skemad og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at følge den plan jeg har sendt dig. Her kan du se både tidspunkter for amning og tidspunkter for skemad.
Det er rigtig vigtigt at du tilbyder din datter skemad efter en lur, så når hun vågner og er blevet skiftet, så kan hun få lidt skemad og lidt vand af kop. Først efter skemad skal hun så ammes, så du altså tilbyder skemaden først og supplerer op med modermælk.
Det er sandsynligvis fordi du ammer så hyppigt om dagen som du gør, at din datter sover så langt et stræk om natten. Det er naturligvis dejligt at hun sover, men det er uhensigtsmæssigt for hendes indtag af mad, hvis hun om dagen kun spiser bryst. Så for at imødekomme behovet for både mælk og skemad, vil det være rigtig godt at hun om natten ikke sover mere end 6 timer sammenhængende, det vil sige at hun skal ammes aften, sen aften og tidlig morgen og i løbet af dagen, som skitseret i planen.
Jeg synes du skal forsøge at amme hende med længere tids interval i løbet af dagen og i stedet sørge for at hun tager rigtig godt fra, når hun så bliver tilbudt, så hun ikke slatspiser dagen igennem, men sover, leger, får skemad, får bryst og sover igen .. :o)
Du må gerne bruge lidt frugtmos som topping på grøden og du må også gerne variere, så hun får lidt forskelligt og nysgerrigheden og dermed interessen er lidt større.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske