Svar: Vitaminer og ACD dråber?
3. november 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Katrines mor
Hvor er det dejligt at høre, at Katrine trives så godt og at hun falder så fint i søvn om aftenen. Du har naturligvis fuldstændig ret i at hendes søgen mod dig og behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed i øjeblikket, naturligt hænger sammen med at I nu ikke er sammen hver dag, som I tidligere har været :o)
Det kan være en rigtig god idé, især her i vintermånederne, hvor hun naturligt støder ind i mange bakterier og forskellige virus, at bibeholde vitaminer. Du må meget gerne give hende ACD-dråber, de kan sagtens bruges i overgangen indtil hun bliver stor nok til at kunne tygge en børnevitaminpille. De fleste børn vil i 1½ års alderen kunne tygge en vitaminpille, hvis den knækkes i kvarte. Nogle familier vælger at overgå til en vitaminpille med det samme og det kan man også sagtens fra 12 måneders alderen, men den skal så knuses eller knækkes i små stykker, så hun ikke får den galt i halsen.
Med hensyn til hendes kost, så lyder det som om at hun spiser fint og varieret. Hvis du gerne vil have hende til at spise lidt flere grøntsager, så kan forskellige grøntsager godt snydes i hende, ved at bruge dem i madlavningen. Du kan f.eks. gemme fint hakkede grøntsager i kødsovs, lasagne, frikadeller osv. Du kan også bruge gulerødder, spinat og lignende i hjemmebagte boller, ligesom forskellig grøntsagsmos, også kan bruges som smørbart pålæg på brød :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske