Svar: Opskrift på vælling
3. november 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Opskrift på hjemmelavet vælling er her:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift - altså godt 2 dl. udmalket modermælk.
Det er dejligt at Mie Katrine er glad for grøden og det er super fint at du holder mængden ned på ½ dl. og så tilbyder vand af kop sammen med. Det er ikke store mængder vand hun drikker, for det er svært at mestre teknikken at drikke af kop, så der ryger sikkert en del ved siden af, men det gør ikke noget. Du kan bare give hende det du føler hun viser behov for og hun må gerne efter 4 måneder alderen få almindelig postevand fra hanen.
Hvis man har privat vandboring bør man ikke give vand fra hanen, men ellers er det helt fint. Du skal tage vandet fra den kolde hane, lige lade det løbe lidt, så de første ca 200ml er løbet ud af rørerne og så kan du tage koldt vand til hende. Det skal ikke være iskoldt, men det behøver heller ikke være lunet.
Der er normalt at der går lidt længere tid imellem afføringerne, når barnet begynder med skemad, men der bør ikke gå mere end 2-3 dage imellem og slet ikke når hun stadig får så lille en mængde som hun gør og også får mme. Derfor må du holde meget øje med, hvordan afføringen ser ud. Hvis den er blød, grødet og let for hende at komme af med, så er det helt fint og også okay, hvis der går 3 dage imellem. Men hvis hun virker til at have ondt i maven og du kan se at det er svært for hende at komme af med afføringen og afføringen er hård og meget formet i bleen, så skal du sikre hende ekstra væske, forsøge at tilbyde hende variation i maden hun tilbydes, hjælpe hende med at blive bevæget og så evt. også tilbyde lactulose dagligt i en periode.
Det lyder bestemt ikke tåbeligt at bibeholde amningen så længe du kan, og det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at lægge hende til højre bryst lidt mere, evt. i forskellige stillinger for at snyde hende til at spise lidt mere fra den side. Derudover kan du overveje om du vil forsøge at stimulere til lidt mere mælk ved at bruge en brystpumpe, det er også en mulighed.
Jo mere flaske og skemad du giver, jo mere vil din mælkemængde nedsættes og det er meget forskelligt fra barn til barn, hvordan de har det med amning. I nogle familier fungerer det super fint med amning 2 gange i døgnet, som du skriver. Hvor mor f.eks. ammer om natten og tidlig morgen, men giver flaske på de øvrige tidspunkter af døgnet og sådan kan det fungere længe. I andre familier er det simpelthen ikke muligt, barnet afviser brystet og foretrækker flasken og hvad der sker hos jer, må tiden vise.
Det er dog absolut en rigtig god idé at amme din datter så længe både du og hende synes det er rart! Det hun får hos dig er godt og det hun så får på flaske ved siden af, er også vigtigt for hende :o)
I forhold til amning næste gang du får et barn (dejligt at høre at du allerede har overskud til bare at tænke på nummer 2) så vil dine muligheder for amning være større. Bare det at du har ammet denne her gang, at der har været sat rigtig godt gang i din mælkeproduktion osv. har stor betydning for et vellykket ammeforløb næste gang. Bestemt! Det vil ofte være sådan at mælken løber hurtigere til næste gang.
Derudover er det jo en helt anden situation, et helt andet barn, et helt andet forløb og det vil naturligvis også kunne spille ind på hvordan amningen kommer til at gå. Så at du har haft lidt ammeproblemer denne gang, behøver bestemt ikke gentage sig, tværtimod. Det kan godt gå meget lettere anden gang :o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske