Svar: Frugtknopper?
3. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære glade mor
De knopper din datter har fået, kan godt skyldes at der i visse frugter og grøntsager er noget syre, som irriterer huden og derfor giver knopper.
Det er et meget almindeligt fænomen, som kaldes kontaktallergi. Det har dog ikke noget med fødevareallergi at gøre, men skyldes simpelthen at barnets hud reagerer på nogle stoffer i forskellige ting.
Når man giver små børn mad med ske, så kan det være rigtig svært at styre at al maden havner i munden og ikke kommer uden om, på næsen og kinderne. Samtidig savler små børn jo også og der kan meget let løbe lidt mad ned på hagen.
Du skal sørge for at vaske din datter med en fugtig klud omkring munden, så snart hun er færdig med at spise, så der ikke sidder lidt rest fra grød eller mos og irriterer hendes hud. Du kan også med fordel bruge lidt vaseline omkring munden på hende, fordi det laver en hinde, så syren fra maden ikke så let trænger ind og irriterer huden.
Nogle børn er mere sarte overfor visse fødevare end andre og dte kan sagtens være at din datter har en lidt mere sart og følsom hud og at du generelt skal være opmærksom på at smøre hende med lidt creme. Det er korrekt, som lægen har sagt, at nogle børn kan få 'frostkinder', simpelthen på grund af kulden i vejret. Selvom vi endnu ikke har frostvejr, så er det blevet koldere og savl omkring munden og kulde kan sagtens give hudirritation, knopper, rødme og meget ofte også tørhed. Det vil her være en rigtig god idé at bruge en fedtcreme - en creme med et meget højt fedtindhold, tal med dem på apoteket om hvad muligheder der er.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.
Så i forhold til kulde, så vil små børn i løbet af vinter månederne ofte have behov for lidt ekstra beskyttelse til kinderne og ansigtet. Her skal man vælge en creme, som virker plejende og beskyttende. Samtidig er det vigtigt at vælge et produkt med et højt fedtindhold. Har produktet et højt vandindhold vil det forværre hudens tilstand, når det er frostvejr. Derudover skal man vælge en creme, som ikke indeholder parfume, hormonforstyrrende stoffer eller andet skadeligt :o)
Med hensyn til opkastlyde, så skal du måske forsøge at undvære kartofler i mosen i en periode, da kartoffel på nogle børn godt kan virke lidt kvalmende. Prøv også ikke at lave mosen alt for tyk, men så den er lind og let at gå til.
Derudover er det rigtig fint, hvis du nu, hvor hun er blevet 6 måneder stille og roligt kan forsøge med den lidt grovere grød, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og så må du også gerne så småt begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen. Derudover må du også gerne tilbyde hende lidt brødskorper (f.eks. ristede rugbrødsbjælker) og lidt bløde stykker frugt i hånden. Det kan være appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi eller ligende, som hun kan sidde og sutte på, bide lidt i. Det kan være en rigtig god øvelse i forhold til fornemmelsen af at putte noget i munden, hvor langt det kan stikke ind i munden osv. i forhold til brækrefleks osv.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske