Svar: Vitamindråber og født for tidligt
2. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Heidi
I forhold til præmature børn, det vil sige børn født før 37 uge, er anbefalingerne omkring vitaminer og jern følgende:
Fra 1 uge til 3 måneder: ACD dråber, indeholdende i alt:
300 mikrogram A-vitamin, (1000 IE ) 35 mg C-vitamin, 10 mikrogram D-vitamin (400 IE) dagligt
Fra 3 måneder til 1 år: 10 mikrogram (400 IE ) D-vitamin dagligt gives som dråber.
Fra 4 uger til 1 år ca. 8 mg jern. Gives uanset om barnet får
modermælkserstatning eller tilskudsblanding.
Man kan på neonatalafdelingen nogle gange få en anden ordination end overnstående og så er det naturligvis den, der skal følges.
Jeg mener at angivelserne af alder er barnets biologiske alder og ikke korrigerede alder, men hvis du har vitaminer og jern i overskud, når hun bliver et år, så ville jeg da bare bruge dem færdig til der ikke er mere ... :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske