Svar: Kan ikke nå at spise det madplanerne foreskriver
7. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Når jeg ser din plan for dagen, så tænker jeg at det umiddelbart ser rigtig fornuftigt ud og når du samtidig skriver at du også giver din dratter lidt frugt, frugtmos, boller osv. en gang imellem som mellemmåltider, så synes jeg planen for dagen ligner meget de planer jeg normalt laver:o)
Det betyder ikke så meget hvor store mængder hun spiser, det er mere vigtigt at hun spiser varieret og du har sikkert fuldstændig ret, når du skriver: "Det virker til at hun hurtig mister interessen og derfor ikke gider mere ...". Lige præcis derfor er variationen vigtig. Der skal være noget at vælge imellem og det gælder især både frokost og aften. Mit forslag er derfor at du tilbyder hende en lille smule større variation ved at tilbyde lidt mere forskelligt tilbehør til hvert måltid.
Det er korrekt at 3 flasker dagligt lyder passende i forhold til hendes alder, men når hun bliver 10 måneder vil det være rigtig godt, hvis du kunne skære indtaget ned så hun får godt 400ml mme/vælling dagligt. Det er nok til at sikre hendes jernbehov og vil samtidig give plads til at hun om eftermiddagen kan få et rigtigt mellemmåltid i stedet for flaske.
Mit forslag til en dagsplan, lavet med udgangspunkt i din egen, ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Tilbydes ½ bolle med lidt smør, ost, lidt frugtmos eller frisk frugt.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Flaske når hun vågner af lur, forsøg at holde indtaget lidt nede, så hun kun får 150ml. Det er vigtigt for at der fortsat er appetit til frokosten.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende rester fra aftensmaden, også gerne kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Der skal variation og valgmuligheder ved siden af rugbrødshapserne.
12-13: Puttes til eftermiddagslur
13-14: Flaske. Denne flaske kan også skrues ned i indtag, så hun ikke får så meget og i stedet kan hun om eftermiddagen tilbydes frisk frugt, ½ bolle med smør, eller lignende som mellemmåltid. Når flasken på et tidspunkt fjernes helt, så vil det være fint at tilbyde hende lidt tykmælk eller lignende som erstatning for flasken og for fortsat at sikre hendes mælkebehov lidt ...
15.30-16.30: Puttes til lur
17.30-18: Aftensmad som I spiser: ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Boller i karry, farsbrød, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød/fisk), madpandekager, - maden skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser og hun må få stort set alt med den alder hun har nu. Vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske vælling ca kl. 19-19.30
Der er ingen tvivl om at mælkeindtaget i løbet af dagen - især fordi du giver flaskerne når hun vågner af lur og derfor inden hun tilbydes skemad, naturligt vil påvirke hendes indtag af rigtig mad. Normalt vil det være anbefalelsesværdigt at hun tilbydes rigtig mad først og så suppleres op med flaske.
Mange forældre vælger også at tilbyde flaske aften og sen aften (23-24), sidste flaske kan barnet spise mere eller mindre i søvne, simpelthen for at give plads til rigtig mad i maven i løbet af dagen og samtidig sikre barnet mælk nok. Da din datter dog sover igennem uden problemer, så kan jeg dog godt forstå at du helst ikke vil ind på dette og jeg håber at min plan for dagen hjælper dig til at se, hvordan det kan lade sig gøre at få hende til at spise lidt mere, - trods mælkeindtag i dagtimerne ...
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske