Brev:
15 mdr. og tandbørstning
5. april 2004
Alder:
15 mdr.
15 mdr. og tandbørstning
Min datter er 15 måneder og har 4 tænder.
Jeg efterlyser en god måde at takle tandbørstningen af hende morgen og aften. Og uden tvang.
Som det er nu får hun selv tandbørsten (som hun er glad for) og den sutter hun mest på indtil tandpastaen er væk. Det er minimalt, hvor meget mekanisk hun selv får børstet tænderne.
Så vi er nødt til at gøre det grundige arbejde. Hun lader os i korte øjeblikke børste tænderne, men det bliver ikke grundigt hver gang. På den facon sniger vi os til 1-2 ”børst” på fortænderne og 2-3 ”børst” på undertænderne.
Skal de børstes rigtig grundigt må vi bruge tvang. Det har vi gjort 1 gang og det var rædselsfuldt, selvom det kun varede 10 sekunder. Det har jeg ikke lyst til at praktisere igen. Og hun reagerer nu klart med modstand på, at mor skal til at børste.
Hvor meget kan jeg forvente, at hun forstår, hvis jeg siger til hende at nu skal mor børste dine tænder?
Hvor meget kan jeg ”lære” hende selv at børste tænder?
Hvor gammel skal de være for at man kan lave aftaler med dem?
Og hvad gør andre forældre?
Jeg trænger virkelig til et godt fif.
På forhånd tak
Venlig hilsen
Lisbeth