Svar: Skemad og søvnmønster - 7 mdr.
21. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte og Anders
Det er altid lidt frustrerende med tvillinger, fordi man ikke kan lade være med at sammenligne og ofte er de bare et slående bevis på hvor forskellige børn er .. :o)
Jeg kan godt høre at Mathilde spiser mindre end sin bror og at det kræver betydeligt større indsats fra jeres side, at få hende til at spise, i forhold til hvad det kræver at få ham til at spise - trods det, så trives hun, vokser mere end han gør og på jo alt andet lige optage maden på en anden måde. Derfor er jeg ikke så bekymret :o)
Jeg vil opfordre jer til at forsøge at give hende lidt mad i hånden inden I starter med skemaden. Det kan være agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Så kan hun sidde og sutte på det, fornemme at det er spisetid, hvilket betyder at der skal mad ind i munden og når I så kommer med skemaden, så er hun måske mere parat.
Mit forslag til 7 måneders børn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sove videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Før formiddagslur: Tilbydes lidt frugtmos og/eller frisk frugt i hånden (appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende lidt blødere frugt) vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9
Frokost 12: Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at starte med imens du laver grøntsagsmos med kød eller fisk klar, det kan være hjemmelavet eller fra glas. Tilbydes vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom formiddag og vand af kop. Det er helt fint, hvis det fungerer bedre med ren frugtmos og ½ glas er okay. Lidt har også ret :o)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, - lidt ris med sovs, kartoffelbåd, kogt blomkål eller broccolibuket at gnaske i osv. Igen - prøv at give lidt i hånden at starte med og følg så efter med mos. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften 23: Flaske med vælling
Nat 23.30-05.30: Så vidt muligt ikke mælk til nogen af dem ... Prøv derfor at trappe Mathildes behov for natflaske lidt ned, så hun stille og roligt får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Man kan nogle gange vælge at give flaske eftermiddag i stedet for frugtmos og grød, simpelthen for at sikre mælkeindtaget og dermed også undvære flasken midt nat. Det kan måske godt være realistisk hos jer ... modsat tænker jeg også at hvis I bruger lidt mme i grøden, giver vand af kop og følger planen som ovenstående, så burde de begge få hvad de har behov for og selvom mælken fortsat er vigtig og de meget gerne må nå op på 750ml mme dagligt, så er det dog også vigtigt at mængden ikke tager pladsen op for den egentlige mad ...
At børnene er forskellige og også har spist forskelligt de sidste måneder er således helt normalt og det sker ofte at sygdomsperiode ødelægger ellers så gode rytmer.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske