Svar: Virkelig dårlig søvn
10. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev. Hannibal lyder til at være en stor, sund og dejlig dreng - han har fået rigtig godt med mælk hos dig og det lyder helt rigtigt at I nu er begyndt med lidt skemad. Han er ganske givet sulten og det vil være rigtig godt med skemad 2 gange dagligt.
Derudover tænker jeg at du skal forsøge at have en nogenlunde fast plan for dagen, det vil sige faste tidspunkter hvor du ammer ham, giver ham skemad og hvor du putter ham til søvn. En helt fast rytme, vil også hjælpe jer om natten.
Der er dog en meget vigtigt ting og det handler om måden du putter ham på. Ikke bare om natten, men hele dagen igennem. Det er her vigtigt at det foregår på samme måde og så er det meget vigtigt at du ikke ammer ham i søvn og ikke lader ham falde i søvn i dine arme, i din favn.
Det er sådan at vi alle har brug for det der hedder søvn-associationer. En søvnassociation er det vi forbinder med at skulle sove, det der får os til at falde til ro, det som gør os afslappede og parate til at overgive os til søvnen. Det er forskelligt hvad vi har behov for - nogen har brug for at læse, andre for at høre et bestemt stykke musik, atter andre sover bedst med en bestemt pude osv.
Det er helt naturligt at små børn forbinder det at få brystet eller blive vugget i favn eller at få en sut med at skulle sove. Det er måden de finder roen og overgiver sig til søvnen - sut, bryst, favn osv. er deres søvnassociation. Men som du beskriver Hannibal, så lyder det som om at han har brug for at I ændrer på denne vane, ellers risikerer du at han fortsat vil vågne nat efter nat de næste mange måneder - det bliver ikke lettere at ændre på det, du er nødt til at gøre nogle ting anderledes lige nu ...
Hannibal forbinder det at skulle sove med at være i din favn og med at få bryst. Han har lært at det er sådan han skal falde i søvn og hvis han ikke har dit bryst eller mærker din favn, så er han ikke i stand til at sove godt og længe. Når han vågner, så mangler han brystet, søger det igen og får han det, så sover han rigtig godt igen. Nægter du ham brystet, så bliver han naturligt frustreret og ulykkelig, hvordan skal han falde i søvn uden, det har han jo aldrig lært.
Vi vågner alle sammen flere gang i løbet af natten, vi vågner hver gang vi bevæger os fra en søvnfase til en anden. Vi skal lige hav ændret stilling, sparker dynen lidt af, skal have dynen om os igen, drejer lidt rundt osv. og det gør Hannibal også. Hvis han falder i søvn i din favn, så vil han ikke kunne finde roen igen og komme videre i søvnen, så vil han kun kunne sove godt, hvis han er tilbage i din favn. Det betyder at hver gang du tager ham op, vugger ham, flytter ham frem og tilbage fra din seng og hans seng, så bliver han forvirret, han kan ikke finde ud af hvor han er og så vågner han igen.
Hannibal har derfor brugt for at falde i søvn, der hvor du vil have ham til at sove og det er det, du skal hjælpe ham med. Men han har naturligvis også et mælkebehov der skal stilles og her er det så vigtigt at du ammer ham, men at du samtidig putter ham inden han falder i søvn ved brystet. Han skal have sin mælk og den ro og den tryghed det giver - men han skal ikke falde i søvn ved brystet. Du skal derfor lægge ham fra dig, når du fornemmer at han er vågen nok til at registrere hvor han skal sove men samtidig træt nok til så at falde i søvn der.
Du skal så i stedet prøve at holde dine hænder på ham, give ham en sutteklud ved ansigtet, bruge et beroligende "sshhh" eller "sssååå" som Elizabeth Pantley også beskriver. Netop disse må lyde vil han på sigt forbinde med ro og du skal altså forsøge at komme væk derfra hvor brystet og favnen er det han forbinder med at sove, til der hvor dine kærtegn og berøring og lyde er det han forbinder med at skulle falde i søvn.
Det er derfor meget vigtigt at du nu ændrer putterutinen og tilfører din dreng en ny søvnassociation, som I kan leve med allesammen - ikke bare nu, men de næste mange måneder.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, nogle børn har behov for en morgenamning, når de vågner og dagen starter og det er helt okay.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 23.30-05.30: Ammes evt x 1 midt om natten, de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne amning.
Det er naturligvis sådan at du sen aften og om natten ikke kan tilbyde ham brystet og putte ham imens han er vågen og sådan må det være. Men i løbet af dagen, er det vigtigt at du får indført nye rutiner, som du så stille og roligt kan overføre til natten, når han vågner. Du vil således i 6 måneders alderen også kunne bruge disse rutiner, når han vågner midt om natten for at få mælk.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske