Svar: Far må ingenting
30. marts 2004
Alder:
4 år
Kære fortvivlede mor
Jeg tror nu ikke at du skal være så fortvivlet, snarere glæde dig over at du har en sund og stærk pige, som fint giver udtryg for hvad hun kan lide og hvad hun er tryg ved:o)
Din datter har været vandt til at det var mor, som tog sig af det omsorgsmæssige, fra hun var helt lille og derfor er hun mest tryg ved at det er dig der gør det. Det er kun naturligt.
Jeg tror ikke at I skal presse igennem at far skal overtage alle disse ting. Hvis jeres datter føler sig presset til at føle anderledes end hun gør, vil hun holde endnu mere fast i at mor skal. Derved skabes nemt en konflikt.
Din datter er så gammel nu at hun godt kan forholde sig til en forklaring. Hvis du f.eks. har behov for en 'friaften' og gerne vil have at det er far som f.eks. putter hende i seng, så synes jeg at du skal sige det til din datter. Altså melde klart ud. Det kan du gøre ved at sige til din datter: 'i aften skal jeg lavet noget, så i aften putter far dig. Jeg ved godt at du gerne vil have at det er mig der gør det, men så putter jeg dig igen imorgen'.
Hvis din datter protesterer, så må du høre på hende og respektere hende ønsker og vilje, men det er ikke det samme, som at give efter. Det er dog meget vigtigt at du så overholder aftalen om at du f.eks. putter næste dag.
Det kan også være en god idé at far giver udtryk for at han gerne vil noget med jeres datter. Der er ikke noget i vejen for at far siger: 'må jeg ikke godt putte dig, jeg vil så gerne'. På den måde får jeres datter også et indtryg af at far gerne vil og måske giver hun ham så lov. Hvis hun ikke vil og fastholder at det skal være mor, så må man et eller andet sted respektere dette og så må far og datter finde andre gode måder at være sammen på.
Fortsat held og lykke til jer alle tre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske