Svar: Vaseline til tør hud?
30. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Morten
Der findes et utal af hudplejemidler på markedet og det kan være svært at afgøre, hvilket passer til ens barn.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.
I løbet af vintermånederne vil ansigtet og kinderne ofte have behov for lidt ekstra beskyttelse. Her skal man vælge en creme, som virker plejende og beskyttende. Samtidig er det vigtigt at vælge et produkt med et højt fedtindhold. Har produktet et højt vandindhold vil det forværre hudens tilstand, når det er frostvejr.
Jeg vil derfor give jeres sundhedsplejerkse ret i at en vaseline er en mulighed, især hvis huden er så tør at den revner. Men det vil være hensigtsmæssigt at barnet bliver smurt med dette om aftenen. I løbet af dagen vil jeg anbefale en creme, som er både plejende og beskyttende og gerne med et forholdsvis højt fedtindhold, sålænge huden er udsat for frost og kulde.
Til sommer vil det være godt at bruge en mere vandholdig creme.
Vælg altid en creme uden parfume til børn.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske