Svar: Amning og tænder - 8 mdr.
30. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Betina
Det lyder gangske givet som om din datter har tænder på vej. Der kan dog godt gå lang tid, fra ømheden i gummerne begynder til tænderne endelig bryder frem.
Man kan hos lægen (på recept) få et præparat der hedder dolodent. Det er lokalbedøvende og pensles på gummerne enten med en finger eller med en vatpind. Da det bedøver og dermed tager smerten er det ret virksomt, men derfor er det også vigtigt at man er meget omhyggeligt med kun at komme det på gummerne. Får barnet det på tungen eller over i svælget, bliver disse områder også bedøvet og det er derfor ikke helt ufarligt.
Nogle børn vælger amningen fra, når tænderne bryder frem, hvor andre slet ikke lader sig mærke med det. Nogle børn vil i din datters alder også vælge amningen fra, fordi der er så meget andet som er mere interessant. Barnet virker ikke længere så interesseret i at sutte og slipper jævnligt brystet for at se, hvem der kommer ind af døren osv. Nogle børn begynder også at bruge brystvorten som en leg, nibber i den, bider i den osv. simpelthen for at se hvordan mor reagerer. Din datter ved med den alder hun har godt, at du er mor og bryst er en anden ting og at hun gennem brystet får en reaktion fra dig, hvis du forstår hvad jeg mener.
Du kan sagtens fortsætte med at amme, selvom din datter har tænder eller selv om hun viser begyndende mindre interesse for brystet. Du skal dog så bare vide, at det så er dig der skal sige fra på et tidspunkt, når du er parat til det,- du kan ikke regne med at din datter selv siger fra igen.
Jeg synes derfor at du fortsat skal forsøge at lægge hende til, så hun får tilbudet og så se hvad der sker. Hvis det er smerterne i munden som generer, så prøv med dolodent, eller giv hende en kold gulerod, et stykke agurk, eller en skorpe at gnave i. Det kan også hjælpe.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske