Svar: Gider ikke grød
1. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære tvillingemor
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter ikke bryder sig om grød og jeg synes faktisk du skal give hende en lille pause fra det, tilbyde lidt forskellige typer af brød i stedet og mad i stykker og så se om hun ikke efter en pause på en uges tid til 10 dage, måske synes det er okay atter at få lidt med en ske ...
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Du kan med fordel bruge f.eks. lidt grøntsagsmos og frugtmos som pålæg. På den måde kan du få lidt varierede fødevarer i hende, så hun ikke kun får brød og samtidig også bibeholde smagen af mos. Du kan lave mosen selv eller du kan købe mos på glas, nogle gange kan børn bare bedre lide det man køber ...
Du kan også give hende makrel, sildepostej, rognguf, tun og lignende på rugbrøddet, så hun på den måde får de gode fedtstoffer som fisken blandt andet giver og samtidig får variation.
Giv hende også pasta, ris, forskellige slags sovs, kartoffelbåde og andre grøntsager som hun kan sidde med i hånden. Giv hende mad, der tager udgangspunkt i det I andre spiser.
Mit forslag er altså at du holder pause med skemaden, bager eller køber noget forskelligt brød, så hun får forskellige fibre. Tilbyder hende mere familiemad og at du så forsøger at variere det du kommer på brødet, så hun på den måde fortsat få sin mos, sine vigtige fedtstoffer, proteiner osv.
Min tanke er at når hun er kommet lidt væk fra grøden i en periode, så vil den måske blive interessant igen :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske