Svar: Stoppe med flaske - 13 mdr.
30. august 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Marianne
Hvis din dreng er 1-1½ time om at falde i søvn, når du putter ham til formiddagslur, så synes jeg I skal springe formiddagsluren over og i stedet arbejde på at han fra nu af kun sover en gang dagligt - fra 12-14. Det er helt normalt at børn i 12-18 måneders alderen kan nøjes med en lidt længere middagslur og det er tiden hos jer.
For det første vil han sandsynligvis være mere træt og derfor parat til at overgive sig til søvnen, for det andet er netop det at han overgiver sig hurtigt, vigtigt i forhold til at lære at skulle sove, når man bliver puttet i sin seng.
Det er fint at du tilbyder ham vand af kop og en godnathistorie inden han skal sove. Det er også helt okay at han sover i jeres soveværelse og du må så vurdere, når du putter ham om det er nødvendigt at du bliver i værelset efter end historie eller om du skal gå og komme tilbage efter 3-5 minutter som du også har forsøgt at praktisere. Hvad du vælger afhænger helt af, hvordan han reagerer.
Hvis han er sur, protesterer mod at skulle sove osv. så er det okay at gå. han må godt vise egen vilje og frustration over det. Men hvis han er ked af det, trækker armene op mod dig "tag mig op", "gå ikke fra mig", så er det et udtryk for smerte - så føler han sig utryg og alene og så skal du naturligvis blive hos ham, holde ham i hånden osv.
Det kan være en rigtig god idé i forhold til hans alder, hvis du kunne opholde dig i rummet. F.eks. stå og stryge tøj eller lægge tøj på plads i skabet, så er du tilstede uden at give ham direkte fysisk kontakt. Han kan se dig og høre dig og du kan med dine ord berolige ham "mor er lige her, læg du dig ned igen, nat-nat" eller hvad du nu kan sige. Og netop det at han selv lægger sig ned er også vigtigt. Hvis du med ord kan berolige ham til at lægge sig og overgive sig til søvnen, så er det rigtig fint.
Sender lige en plan for dagen, så du er sikker på at han ikke savner sin flaske fordi han har et reelt behov for mere væske eller mad:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kogte grøntsager, pastaskruer, agurk, rød peberfrugt og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur og sover ca mellem 12-14
Eftermiddag 14.30-15: En portion tykmælk med frugtmos, ymerdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden. Vand af kop
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt forskelligt grønt - agurk, avokado, majs, ærter, peberfrugt og lignende imens du laver aftensmaden klar, vand af kop.
Aften 18-18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Letmælk af kop.
Evt. en portion frugtgrød med letmælk til dessert.
Puttes til natten med en kop vand og en godnathistorie ca kl. 19.30.
Jeg håber du kan bruge mine idéer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske