Svar: Hvor store mænder skemad?
4. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Line
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og bestemt som om at din dreng nyder at spise og spiser godt - hvor er det dejligt!
Nogle børn spiser lidt, andre børn spiser meget. Det betyder ikke spor med den alder din dreng har lige nu og du skal naturligvis give ham den mad, han behøver for at være mæt. Han lyder jo til at være en dreng som trives og udvikler sig på alle måde og det er rigtig fint. At han vejer 10 kg nu skyldes sandsynligvis at du har og har haft rigtig god mælk til ham og det er ikke usædvanligt at ammebørn tager rigtig meget på i starten. Det udjævner sig stille og roligt i takt med at han nu bliver ældre, får mere og mere anden mad og begynder at bruge sig selv mere motorisk. Du skal således ikke regne med at han bliver ved med at tage på i samme hast, det vil være helt fint og normalt hvis han når op på ca 12 kg, når han er et år :o)
Netop i 7-8 måneders alderen taler sundhedsstyrelsen om at der er et vindue i forhold til mad, som man skal søge at udnytte. De skriver: "Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 månedersalderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu begynder at tilbyde din dreng lidt mere mad med bid i, så han ud over sin grød og mos, nu også begynder at få lidt mad i stykker. På den måde kan du give ham en passende mængde mad, som både består at mos der mætter, men også mad der kræver lidt mere, som skal tygges og som tager lidt tid at spise, mad der udfordrer ham:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt begynde med lidt små rugbrødshapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød/fisk), evt. lidt godt kogte pastaskruer, kogte blomkål og broccolibuketter i hånden osv. Det vil sige at du starter med at give den mos du plejer, men så supplere med lidt mad i stykker og mad som han selv kan sidde med.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop, evt lidt frisk frugt i hånden.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og igen mad i stykker og mad i hånden, som til frokost. Så han hele tiden får mos der mætter og så suppleres med mad i stykker, der kræver lidt mere koncentration at spise.
Puttes til natten med amning ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. amning
Når folk kommenterer at han spiser godt, så skal du ikke blive ked af det, men i stedet tage det med ro og opløftet pande og mød det positivt: "Ja det er simpelthen så dejligt, han har en god appetit", "vi er bare så glade for at han spiser alt, han er bestemt ikke kræsen" osv. Folk der ikke giver dig ret i dette, de er nogle skarn ...
Knus herfra og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske