Brev:
Hvor store mænder skemad?
4. august 2008
Alder:
7 mdr.
Hvor store mænder skemad?
Kære Helen,
Jeg har tidligere spurgt dig om min drengs skemad og har lige et spørgsmål mere.
Hvor store mængder mad må en baby på 7,5 måned spise? Han vejer ca. 10 kilo. De sidste tre nætter har han sovet igennem fra 20 aften til 6 morgen (det har været vidunderligt), og han sover også godt og rytmisk om dagen og er glad og tilfreds det meste af tiden.
Da jeg skrev sidst, var jeg lidt bekymret for maven, men maden har sat godt gang i systemet. Han får nu fire måltider dagligt: grød morgen og eftermiddag (havre, øllebrød, flerkornsgrød) og grøntsagsmos m kød/fisk frokost og aften. Han får altid noget at gumle i ved siden af og får iøvrigt frugt og grøntsagsstykker indimellem også. Han spiser alt, hvad vi serverer med stor fornøjelse og spiser faktisk også næsten altid op. Vi var f.eks. ude i går aftes, hvor han for nemheds skyld fik et glas Hipp grøntsagsmos m kylling til aftensmad (mener det er 1,9 dl), stadig ikke var mæt og derfor blev tilbudt en portion havregrød (godt 1 dl færdig grød), som han også spiste.
Er det for meget for ham (der er altid en i familien, som spørger: skal han nu spise igen, og er han ikke mæt endnu eller bemærker noget om hans vægt osv., og det gør mig lidt usikker)?
Jeg ammer fortsat og ca. 4-5 gange i døgnet, hvor han også tager pænt fra, og jeg er blevet bekymret for, om han spiser for meget - han er jo lidt buttet (hverken faren eller jeg er overvægtige, og vi spiser godt og sundt). Og som sagt, han er altså glad og meget energisk, fysisk aktiv og nysgerrig og oftest kun utilfreds, når han er træt eller ja, sulten. Hvad siger du? På forhånd tak for dit svar.
Bedste hilsner,
Line