Svar: Sovevaner - urolig søvn
4. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og jeg kan ud af dit brev se at du allerede har læst en del om problematikken med at få sit barn til at sove ...
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Du fortæller at din dreng nu sover 45-60 minutter om formiddagen, 1-1½ time til middag og mellem ½-1 time sen eftermiddag. Sammenlagt altså mellem 2½-3½ timer i løbet af dagen. Det lyder rigtig fint, når han så samtidig sover fra ca 20-06/07. Hans samledes søvnbehov er således i orden.
Men når det er sagt, så ville det måske hjælpe jer, hvis hans middagslur kunne strækkes lidt, så han efterhånden kunne begynde at nøjes med to lure dagligt og således undvære den sidste lur. Det at børn sover sidst på eftermiddagen vil nemlig ofte påvirke deres putning og søvn om aftenen/natten. I kunne derfor overveje, om I skal forsøge at putte ham lidt senere hele dagen igennem, så han kan nøjes med kun to lure dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.9.30: Tilbydes lidt appelsinbåde, stykker af melon, fersken, blomme eller lignende blød frugt at sidde med eller tilbydes lidt frugtmos. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur kl. 10, sover 45-60 minutter
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske lidt i selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13.30. Sover her et par timer.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes, tilbydes igen lidt blød frugt som appelsinbåde eller lignende i hånden, evt. lidt frugtmos, Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser, vand af kop. Tilbydes igen lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende at gnaske lidt i.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes
Jeg er helt enige med jer i at der med den dagsplan og det indtag af mælk og mad som han tilbydes ikke er behov for mælk om natten. Det er derfor helt fint at lade far tage over og lade natamningen stoppe. Jeg er også helt enige med jer i at jeres dreng har en motorisk uro og en alder, der gør at han naturligt sover mere uroligt nogle nætter. Han drømmer mere, alle oplevelser fra dagen skal bearbejdes om natten og derfor vil børn i denne alder ofte virke meget urolige, når de sover. Det er her vigtigt at vurdere, hvorvidt er er behov for at blive taget op eller behov for at få lov til selv at komme videre i søvnen.
Det er ikke alle klynk og al uro, man skal reagere på, modsat skal man så også huske på at barnet i denne alder fortsat har behov for fysisk kontakt og nærhed for at falde i søvn. Det er derfor ikke forventeligt at man kan putte sit barn vågent, sige godnat og gå og regne med at barnet så falder i søvn. Jeres dreng har fortsat behov for at blive vugget lidt, lullet lidt i søvn og har behov for at blive puttet på det tidspunkt hvor han er så døsig at han let falder i søvn, men samtidig registrerer at han bliver puttet og hvor han ligger. I skal derfor være meget opmærksomme på tidspunktet i putter ham på, hvornår han er træt nok til at blive puttet og I skal forvente at han ikke 'bare kan puttes og falde i søvn selv' :o)
Når han græder, skal du vurdere, hvorfor han græder. Hvis han græder fordi han er overtræt og har svært ved at overgive sig til søvnen, så vil det være rigtig godt, hvis du putter ham, sidder hos ham, lader din hænde hvile på hans krop og holder hans hænder så du giver ham fysisk ro. Ved at hjælpe ham til at holde sammen på sig selv og mærke din nærhed kan han bedre finde roen og overgive sig til søvnen.
Hvis han græder fordi han ikke er putteklar - søvntoget er kørt forbi eller er ikke komme endnu, så må du du tage ham op, gå ind i stuen med ham og vente på at han igen viser træthedstegn og behov for at blive puttet. Vente på det næste søvntog skal komme ...:o)
Hvis han græder fordi han er utryg, urolig, ikke kan lide at ligge alene, har brug for at blive holdt om, vugget osv. så må du naturligvis tage ham op, sidde med ham, berolige ham, evt. lægge dig med ham på din seng, så I ligger tæt og han får masser af fysisk kontakt og først når han enten sover eller lige er ved at falde i søvn flytte ham til hans egen seng. Det kan i denne alder godt være okay at lade ham falde i søvn i din seng om aftenen og først flytte ham, når han sover. Det at falde i søvn på en rolig måde kan godt give en roligere nattesøvn efterfølgende.
Hvis du oplever at I om natten forstyrrer hinanden, så kan det være tidspunktet hvor han skal flyttes på eget værelse, hvis I har mulighed for det ...
Når han efter at være faldet i søvn atter vågner op, så må du vurdere det samme: skal du lægge dine hænder på ham og lulle ham videre til ro eller er du nødt til at tage ham op, vugge ham lidt, evt. amme ham (om aftenen) og få ham til at sove videre.
Med hensyn til litteratur og urolige og sensitive børn, så er der ikke ret meget dansk litteratur om emnet. Du kan dog købe amerikansk litteratur, som kan være inspirerende at læse. Du kan købe bøger på bla. Amazon.com ...
Ellers må du se i min bogguide under 'udvikling', 'opdragelse', 'søvn' og se om ikke du der kan finde bøger som vil være relevant for dig at læse:o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske